AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.195

Ska en korrekt monterad kylarslang verkligen kunna lossna?

Igår kväll låg jag och nötte lite på motorvägen och plötsligt ser jag i backspegeln onormalt mycket rök från bilen. Inget syns fram och eftersom vägen är blöt och det är mörkt ute undrar jag om det bara är vattenspray från bilen men när tempmätaren först sakta börjar stiga blir jag misstänksam och släpper gasen och ganska snart efter det går mätaren upp i topp. Det visar sig att den övre kylarslangen lossnat från sitt fäste på motorn. Ska en korrekt monterad kylarslang verkligen kunna lossna?
ha
734
haack
X3 30d -18

klart den kan göra det, men uppenbarligen var inte din kylarslang helt korrekt monterad, då den bevisligen släppte...;)

mvh crille

the sky is the limit!
Eller så har du övertryck i kylsystemet på grund av brusten topplockspackning eller spruken topp. Kolla så att du inte har onormalt tryck. Det får inte lukta avgaser eller vara olja i vattnet. Självklart så kan det även vara någon tidigare ägare eller verkstad som inte har satt fast slangen riktigt...
Uppdatering angåede den lossnade kylarslangen. Jag var nere i garaget igår kväll för att försöka få reda på hur kylarslangen kunde ha lossnat men fann att det inte var slangen som lossnat utan fästet för kylarslangen på motorn som gått av! En del av den avbrutna stosen/munstycket/halsen (vad heter det egentligen?) satt kvar inne i slangen vilket förklarar varför jag hade så svårt att få på slangen igen där jag stod på motorvägsavfarten i mörkret och skruvade. Jag pillade ut den avbrutna delen av fästet som satt kvar inne i slangen, fästet som är av någon sorts hårdplast verkar delvis ha förlorat sin egenskap. Den gick mycket lätt att bryta av och smula sönder med endast måttlig fingerkraft. Att dömma av brottytan på fästet hade den inte gått helt av på en gång därför en del av brottytan hade gamla avlagringar även på utsidan av fästet. Mina misstankar går till de många olika personer/mekaniker/verkstäder som servat bilen, de har säkerligen inte orkat tömma ut en liten del av vätskan i kylsystemet och lossa på slangen när de bytt oljefiltret utan bänt slangen åt sidan vilket tärt på fästet. Sedan har det uppenbarligen hänt något med själva plastmaterialet som på vissa delar av fästet åldrats och blivit sprött.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.