|
|
|
|---|---|
|
Jagh vet inte hur många gånger jag varit påväg och velat köpt Shell Helix helsyntet till min m20 motor. Men varje gång har nån sagt: nej du kan inte byta från mineral till helsyntet. "Den kommer rengöra motorn från avlagringar som kommer täppa igen kanaler, hela motorn kan rasa." Detta har även tagits upp på detta forumet. Men nu undrar jag om någon har vart med om detta? Har det verkligen hänt? Eller är det bara en skröna? Mvh >>>Need for Acceleration>>> | |
|
En skröna, Johan B har skrivit en hel del om detta förut. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Menar du att moderna helsyntet binder upp skadliga avlagringar? >>>Need for Acceleration>>> |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Å andra sidan så fanns knappt syntetolja när din motor byggdes så den klarar sig bra med mineralolja. Visst är den bättre men att lägga ut pengar på fin olja till en motor som inte kräver detta kan ibland vara ekonomiskt oförsvarbart, Biltemas helsyntet är vida överlägsen de krav som din motor kräver. Och dagens mineraloljor är isort sett lika renande som helsynteten. Visst hände det motorras/kamaxelras i tidernas begynnelse när man hällde i helsyntet i en gammal sunkig misskött bil med ett svart inre, den blev så snabbt renad att skiten inte kom igenom oljekanalerna och täppte då till dom med ovan som följd. Har man köpt en bil som man inte vet hur den är skött, så är ett par byten med delsynet olja innan man kör helsyntet att rekomendera enligt castrols info. |
|
Jag kör med Helix ultra i min 325 -88, det har jag gjort sen jag köpte den i höstas vid 20200 mil, idag har den gått 21900 mil. Jag har bytt olja ca var 500 mil. Vid första bytet var oljan riktigt skitig, men nu håller den sig fin. Bilen kördes i Vintras på isbana ca 60 mil, motorn går då mellan 5-7000 v/min konstant. Helix ultra rekomenderas av Ferarri, och då borde den duga till en BMW oxå ;) |
|
|
Tänkte samma tanke faktiskt :) Vet du vad det var för olja tidigare i bilen? Jag har ganska ny mobil1 mineral i min. Sen är det såhär att idiot som jag var så hälde jag i en liter quakerstate mineral motorcykelolja. :( Sen dess tycker jag att motorn går sämre, och låter mer. Därför så vill jag naturligtvis byta olja så snart som möjligt. Mvh >>>Need for Acceleration>>> |
|
| Isåkare: hehe tusan vad du varvar på isbana. | |
STi |
Jag funderar också på att byta till helix ultra. Kör nu på helix super. Ringde till helix och frågade vad dom trodde. Pratade med en tekniker, han sa att det inte skulle vara några problem att byta för dom oljorna renar nästan lika mycket. Så det blir byte för min del |
|
Stavros: det finns film här Länk vid ca 16 min är det medåkning i BMWn, tyvär har man lagt på musik :( En BMW 6a är ju musik !! Här är en till, tyvär med alldies för lite BMW och det är inte jag som kör. Touringen har Volvomotor !! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.