|
|
|
|---|---|
|
jag funderar på att köpa en liten trim box...vilken skall man ha?? Vad är bäst?..vad får man för skillnader mellan olika boxar?.. Tack på förhand. Racecar | |
|
KCR har ju Länk Jag varken fördömmer eller rekommenderar KCR... |
|
|
Finns ganska mycket att information om KCR och dieseltrimning pa forumet. Anvand sok-funktionen sa finner du nog en del svar. MVH / Jacob |
|
| rececar: går din 330 bra? är det inte ett jävla bra drag i dom orginal? | |
|
Hej Axel..Jo den går väldigt bra...men den går nog att få så att den går ännu bättre..Tror jag..:).. MVH/Racecar |
|
|
Hej Racecar, har du trimmat 330 aennu? Jag tror vi sitter i samma BAT. Har bada 2 nyare BMW's som gar som tusan, men bada vet vi att med vaeldigt lite input kan vi vaeldigt mer OUTPUT. Da jag som du har en 2005 foer X antal tusen (stor investering) sa vill man ju inte gaerna foerstoera motor eller vaexelada direkt. Jag har daerfoer kollat igenom de flesta serioesa och oseriosa trimmare - i hela europa! De boxar som finns att koepa funkar men kan ha foeljder sasom att man fa invester i ny dieselpump samt insrutar munnstuecke tidigare aen beraeknat. Det som gaeller aer den nya sortens chiptunning. Inget chip invoverat men via dator samt program - laddar man helt enkelt in en helt ny programvara. Pa detta saett trimmas alla komponenter i motorn och inte bara insprutar delen. VIll man inte ha trimmningen sa aer det bara att koera till en officiell BMW verkstad och be dem att koera en Softwareupdate. Pa detta saett laddas BMW's original data in ich skriver oever den gamla trimmningsdatan. VIll du kolla sjaelv sa kan du kolla foeljande maerken av BOXAR; www.g-power.de, www.alpina.de, www.dieselspeed.de De ovan naemda websidor aer de fraemsta dieseltrimmarna i Tyskland/Europa. De skickar over hela europa och har europagaranti. Kostnad foer en 'riktig' box aer 8500-10000 SKr Den chiptuning jag foerklarade i text kan du finna under www.regelin.de (tyska). Trimmning pa vara nyare bilar ska goeras oever BDM och OBD som syftar pa styrenhetens styrenhet programmering. Vaenligen ge mig feedback om du har nagon bra samt dalig erfahrenhet fran trimmning av nyare dieselBMW's Mvh marineutter |
|
|
Hej..Tack för infon..jag skall kolla lite mer på detta som du rekomenderade. Jag har INTE trimmat min BMW ännu:(...men jag är sjukt sugen på att göra det. MVH/Racecar |
|
|
Ni bör kanske ta reda på vad era kopplingar och växellådor pallar.. .? möjligt att bmw tagit till lite till skillnad från volvo. Läste nyligen om volvos nya dieselmotorer, föredetta D5 får 185hk, ytterligare 2 trimningsgrader presenterades oxå på 125 samt 163 hästar. Samma motor, endast motorstyrningen som skiljer, men ingen av de mindre hästkraftstinna motorerna hade koppling eller växellåda som tålde det högre vridmomentet i 185hk versionen... värt att kontrollera kanske? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Heinz Keller, Tack foer ditt inlaegg gaellande hardvara sasom motor och vaexellada. Jag blev lite chockad naer jag laeste din kommentar. Aer detta verkligen sant...? Med dagens finmekanik samt kostnads besparingar sa skulle detta inte foervana mig ett smack!!! :( Jag har faktiskt ring BMW group Sweden och fragat oever just min modell, 525d om denna har en svagare vaexellada aen en 530d, med svaret att detta var fallet plus att om jag hade funderat pa trimmning att detta minskael inte var moejligt. Deras kommentar ska man ta med en nypa salt, men aenda kanske lyssna pa dem. Just naer det gaeller trimning av diesel sa aer det ju sa jaevla mycket mer vridmoment, viket aer kul, men vilket ju ocksa snabbt kan slita ned momentomvandlare, kopplingar etc. I mitt fall kommer jag att fa 100nm mer samt 35hk mer. Sa det aer ju en raett sa markant oekning av effekt. Mvh JP |
|
|
Marineutter >> Det är dagens sanning... tyvärr. Som du säger, med dagens kostnadsbesparing så verkar det var så illa. Kör själv med KCR trimbox i min Passat tdi. Orginal 90hk/202Nm, med boxen monterad 115hk/270Nm. Även det en ganska markant skillnad. Min manuella växellåda, samt koppling verkar inte ha tagit särskilt mycket stryk under de 6000 mil jag har kört. Däremot tror jag att din automatlåda kan trilskas med dig... kanske gå in i någon form av "take me home mode" om påfrestningarna blir för stora. Självklart går det att trimma din bil Länk Med den länkade boxen får du 205hk/450Nm. Själv skulle jag låta bli att trimma den... Åk med din bil som den är (antar att det inte är något du lider av egentligen) istället för att riskera ett haveri av någon sort.. Det är vad jag skulle göra iallafall... Hade möjligtvis funderat på att stoppa dit en trimbox när bilen börjar bli till åren och alla garantier löpt ut. Tror knappast att BMW ersätter någon motor/växellåds skada som är orsakad av ökad effekt... Lycka till! // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.