|
|
|
|---|---|
| Jag har haft min bil stillastående ett bra tag pga motorbyte men idag när jag provkörde så ligger bromsarna på så man knappt kommer framåt och bromspedalen är hård som tusan även att bilen är igång. Jag har provat att byta backventil utan framgång dock blev det lite bättre när jag inte hade någon ventil alls men pedalen är fortfarande hård och bromsarna ligger på ordentligt. Någon som känner igen symtomen och har tips på vad som kan vara fel och vad jag kan göra för att åtgärda det? | |
|
Står bilen länge går bromsarna fast, så är det bara. Det är inget "fel". Du måste smörja upp kolvarna som trycker ut bromsbeläggen. Det är när de går trögt så att de inte åker tillbaka som bromsarna ligger till. Det kan även vara så här att du har haft handbromsen tilldragen, då kan wirarna ha rostat fast så att de inte släpper tillbaka bakbromsarna. Kör för allt vad du gör inte för länge med anliggande bromsar eftersom det utvecklar massor av värme som tillslut gör så att skivorna slår sig, då måste du byta dem med. |
|
| Inga problem med kolvarna i oken. Har smörjt upp dom och dom fungerar fin fint. Detta måste bero på något annat | |
|
Har du glömt ansluta vakuumslangen till bromsservot? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Nej jag har anslutit vakumslangen och som jag skriver ovan har jag provat med 2 olika backventiler utan framgång. | |
|
Måste vara servot som spökar, menbranet har väl bottnat helt och det gör att pedalen blir stum, du får inte mer servoverkan om du försöker trycka ner pedalen längre eftersom membranet inte kan komma längre fram? Eller så sitter det fast av andra orsaker. Har du gjort nåt särskilt med servot, typ knackat en buckla i det för att få plats med insug eller så? Enda jag kan tänka mig annars skulle vara att styrventilen i servot på nåt sätt har fastnat och släpper in luft bakom membranet även när du inte bromsar. Prova i så fall att lossa vakuumet helt från servot (på "servosidan" av backventilen) och se om det hjälper. |
|
| jag har använt ett E21 320 -79 servo på bilen som är lite modifierat. jag köpte det på skroten och jag vet inte hur jag ska testa det om det är ok. pedalen är så stum så jag får inte ner den någonting utan den är i stort sett stum. | |
| Finns det något sätt att kontrollera om bromsservot är helt? Jag provade att plugga hålet i insuget och sedan hade jag bara slangen lös till servot och då blev det ytterst lite bättre men bromspedalen är forfarande lika stum och bromsarna nyper åt om skivorna mer och mer ju längre jag kör med bilen känns det som. | |
| Läste i ett annat inlägg här på apower att detta fenomen skulle kunna bero på att packningarna svullnad i huvudbromscylindern. Kan detta stämma och isof är det svårt att renovera den? | |
parolof |
om kolven fastnat en bit in i huvudcylindern p.g.a av "svullna" packningar eller annat borde du känna ett glapp om du trycker på bromspedalen med handen (för bättre känsla), men du säger ju att den är helt stum, i viloläget eller?? |
| När jag bromsar så verkar inte kolvarna gå tillbaks utan det blir bara mer och mer tryck på skivorna utan att tryckat släpper. Kolvarna är uppsmörjda så dom är det inget fel på. Kan det ha med att jag inte luftat systemet efter att jag haft huvudbromscylinder och bromsservo bortkopplat? | |
|
Jag hade samma problem på min bil men det var en M535a,det som hade hänt var att axeln i huvudbromscylindern separerat i 2 delar så att det inte gick tillbaka utan låg ivägen och inte släppte tillbaka vätskan.Men jag vet inte om det är likadant på din bil kanske kan vara ett tips i alla fall!Detta var inte ett helt ovanligt fel tydligen enligt min polares farsa som varit verkare på BMW i många år! lycka till! |
|
| Jag har ju använt en e21 320 bromsservo och original 325 -88 huvudbromscylinder men det skall inte vara några problem efter vad jag läst. | |
|
Felet är nog att stången från pedalen till servon är för lång, och huvudcylindern aldrig kommer till full retur. Stången är nästan alltid ställbar längd på. mvh fredde |
|
| Tyckte att den blev nästan exakt samma längd på den som original men det kanske inte behövs mycket för att det ska bli fel? | |
|
nej, det behövs inte så mycket... koppla loss den från pedalen & se om bilen rullar lättare efter, eller korta ner den och se om det blir bättre... fredde |
|
| Japps ska prova det men det låter som att det kan vara felet. Tack för hjälpen. Återkommer | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.