AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.778

M3 E36: Raka rör istället för kat

Philly
Hej alla glada.
Har sökt, men hittar ingen tillfredställande.

Då mitt avgas inte är 100% tätt + att jag vill förbättra prestandan lite tänkte jag fråga en sak.

Man tar bort katten och ersätter med 2 lika tjocka rör som det är innan katten med hjälp av 2 stegmuffar.

Blir det lagom motstånd då?

Hur blir prestandan? bättre? Visst, det kommer låta som ett H*LVETE, men det får man leva med =)

Vill bara höra om man ökar prestandan med hjälp av 2 raka rör lika tjocka som orginal innan kat?

Vet ni inte, så svara inte!

MVH Filip

///M Powa
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Menar du så att det blir som en katersättare? Jag kände en marginell skillnad med min bil när jag köpte den. Då var det en katersättare ditmonterad. Kattarna är tillbaka nu, men som sagt, en marginell skillnad. Ljudnivån blev dock högre med ersättaren, men det är ju självklart.

//Schnitzer

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Philly: Det låter inte som en bra ideé och köra med raka rör. Tror att det kommet att låta förskräckligt. Ingen höjdare och köra utan flammdämpare, risken finns att du bränner ut din orginal dämpare. Kan oxå vara så att du tappar effekt med raka rör då allt motstånd försvinner. Ska du plocka bort katalysatorn så kan jag rekomendera Köhlers Katersättare med flamdämpare kostar Ca 4000:-
Blir inte tokmycket bättre ljud i pipan men det blir klart bättre.
Effekten av det kan man diskutera men jag upplever att min bil blir klart piggare på högre varv.

Länk
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Hej!

Tar du bort katalysatorn och ersätter med "hemmapulade raka rör"
så kommer du att tappa massor av effekt och moment på mellan varv. Kanske så får du mer effekt över 6000 varv men det förtas lätt av att bilen blir väldigt seg därunder.
Med en kattersättare från tex Supersprint - Köhler så kan bilen bli lite piggare. Min fungerade tillfredställande först efter en ommappning.

/John
Philly
Tack för snabba svar grabbar. Ni vet att ni är goa gubbar =)

En polare har fixat ett Supersprint till mig genom en av hans polare. Det blir att köpa det! :D

om 30 min ska jag hämta ut mina fjädrar: 25/25 + GT-läpp. GT-vingen är på väg, angeleyesen sitter på.

sen ska listerna å vingen å läppen in på lack. Sen kommer det upp bilder på "Silvia" + en film.

:D

///M Powa
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Inte lacka listerna...nej nej!!
håller med mosse lacka inte listerna i annat än en halvblank svartkulör!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Speciellt inte på en silver M3 Philly, det svarta kontrasterar så bra mot silver... :)
Philly
dem ska lackas svarta! :)

///M Powa
puhhh det är bra philly!! ska nog också lacka mina svarta dom börjar bli svåra att få fina med armorall..
Philly
smörjer på bumper-shine vid VARJE tvätt både på lister + däck VARJE gång.

Dem är SKITFINA nu, men kommer bli snyggare med lack på sen!

///M Powa
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Nu kan vi andas ut! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.