|
|
|
|---|---|
|
Hej har ett problem som jag ej kan lösa....har läst lite i dom olika inläggen här men är inte säker så jag frågar om någon kan lösningen på detta fel.. - när man kör så håller sej tempen normalt. du kan stå på 2000 varv ett tag (bilen står stilla) utan att tempen rör sej. men när man börjar köa och köra i tät trafik så stiger den. Många start o stop. Tror de kan va vattenpumpen men är inte säker va tror ni ? Tänkte köra uteslutnings metoden o kolla alla saker så om någon vet så är jag tacksam för alla svar MVH Mikael | |
|
var e det för bil |
|
| kolla på din fläckkoppling den kan vara (slut) | |
|
okej hur kan man kolla om fläkt kopplingen är slut? |
|
|
Termostaten kanske??? --- King of the road |
|
|
Taget från Begagnat-guiden för E34: **** Fläktkopplingen på E34 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr. **** Du har samma fläkt-koppling på E36 som på E34. Har du AC i bilen, kan du bygla kontakten till den elektriska fläkten, så att den går hela tiden när motorn är på. Det är en tre-polig kontakt, så du kan bygla på 2 olika sätt, antingen att el-fläkten får på läge 1 eller 2, dvs halv eller max varv. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Glömde säga, kontakten till elfläkten sitter på höger sidan om kylaren vid höger helljus ungefär. __ ///M som i Mugge. |
|
| Känner exakt igen symptomen. Och för mig var det fläktkopplingen. Köpte ny original och efter en stunds skruvande så var den på plats och allt fungerade perfekt. | |
|
tackar för alla svar ska byta fläkkopplingen... MVH Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.