AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.674

blir tokig på "Getriberprogram"

d-
10
d-man
bmw-540ia-93 bmw 540i-94 6vxl manuell.
nödläge`` har en 540ia 94a som vill gå på nödläge.. det brukar hända lite nu å då å de som händer är att det hugger till åsså låter de ``pling´´ "Getriberprogram" SÅ GÅR DEN BARA PÅ TREAN, men det går bort om jag stannar av den å väntar en stund , sen startar ja å den funkar som den ska igen,, har läst lite om det här på forumet men har inte fått nån klarhet i vad de kan ha varit riktigt. har nytt batteri å har mätt upp kablar som jord å allt va de heter.. blir galen snart å köper en jävla volvo.. (desprat)..
Jag har en Volvo till dig! En riktigt skön s70 2,0... 0-100 på en dag.

Vet inte om jag kanhjälpa dig.
Har hört att det kan vara som du beskriver. Att om man stannar stänger av bilen och startar om så funkar det.
Min förra 530 var det visst ngt liknande, och förra ägaren hade bytt styrchippet till ett trimchip. Stod på det gamla chippet med spritpenna getribeprog...

Jag var inte med på den tiden när det byttes.
Jag vet inte heller om just det chippet styr lådan men den lågiska slutsatsen jag drog av det hela var att det kan vara så.

-Phil
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
d-man: om bilen är import så kan det vara så illa att du fått in vatten/fukt via vänster sidoblinkers som då har kraschat styrboxen till lådan. Den sitter innanför högtalaren vid fötterna.
Kan ju vara så att problemen dyker upp när den fått jobba ngt kanske?

rodge dodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
tja har precis bytt låda på min 540 ia och Getriberprogram = automat program och det lägger över lådan i nöd läge och det är inte bra att köra så fick jag till svar av en renoverings firma i Göteborg dom sa att det tyder på att lådan är sliten och inte får i växel eller dyl men villket nr har du på lådan ?? slutar det på 10 eller 29 . är det 10 lådan så är den mycket kännslig och backen rassar lätt jag kan ge dig nr till dom i göteborg om du vill mvh mikael
Måsen
På min var det spjällhusventilen. När den blir defekt, så spärras lådan i sin tur.
Kanske det billigaste alternativet i denna tråden, blir det jobbigt att prova alla teorier så kan man ju alltid köra en diagnos på verkstaden.
Hade samma problem på 530:n och det berodde på att kylaren till automatlådan läckte. Oljan som fanns i kvar i lådan rutschade runt vid inbromsningar m m och orsakade huvudbry för lådan :-)
Har du bytt/fyllt på olja i lådan?

Inte bra att köra med det i längden...
Hoppas att det är ett mindre fel, renovering är inte rolig.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
rodge:
Det gör den inte, iaf inte på min.
På den platsen du nämner sitter dock styrboxen till farthållaren.
Styrboxen till automaten sitter uppe till vänster (sett framifrån) i motorrummet, under den svarta plastkåpan, tillsammans med styrboxen för motorn och något mer som jag inte minns..

Jag fick in vatten i min styrbox via sidoblinkers (rejält!) och fick värsta kortisen i denna. Detta spred sig sen troligen till automatlådaboxen, varvid den nöjde sig med att gå på 1:ans växel......... drog jag av kontakten till styrboxen så kunde jag backa, samt köra framåt på 3:an. Pinsamt!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Jag hade samma problem med min och det visade sig att mitt batteri inte var helt ok. Jag köpte nytt batteri och har aldrig sett det igen.

Bmw är rätt okey!!
Ro
2
Roy
523 Touring-98
Hej första gången jag skriver här måste tacka alla för tipsen man har läst genom alla år.Nu till d-man hade sama problem som dej på min 525-92 lämnade in den på bmw i karlstad. Dom kom fram till att det var styrenheten till a-lådan som var trasig.En ny skulle kosta ca;6000kr(det här var 98) jag frågade om de inte kunde ta isär styrenheten och titta om de såg nogåt fel.De var tveksama till det men en mekaniker sa till slut att visst ja kan ta en titt.Det går 2 dagar mekanikern ringer mej och säjer att han fixat felet det var en lödning som hade släppt!!!.
d-
10
d-man
vill bara tacka för alla svar ja har fått(är tacksam för mer svar) ska ställa den på en lyft å kolla under vid lådans elhärva som sitter där vid lådan nånstans på vänster sida tro ja att de va när ja ändå ska byta avgassystemet från kattarna å bakåt. men de får bli i helgen, håller på att byta en kamaxel på en kompis 525a nu.trodde ja skulle behöva lyfta toppen men de gick bra å lossa motor fästerna å hissa motorn istället så de gick att dra den ovanför kylaren men fick plocka bort huven ... mvh. chrille
d-
10
d-man
nix kontakterna va visst på höger sida om lådan.. my bad :) ah höger vänster hit lr dit...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hade nåt liknande problem på min 530iav8. Men felet kom ofta när det var lite kallare och under vintern eller när motorn var inte riktigt varmkörd. Det var visst petntiometer som asc- systemet! Så det var bara och byta den men som fanns vid luftstyrning och allr fungerarde klockrent sedan! Men först kollade jag upp felmed. på bmw vad som var felet till detta!

MvH Bmw 4-ever
d-
10
d-man
va ut å körde igår å i vanlig ordning så plinga de till å så gick den på nödläge igen, ja stannade å skulle starta om den men se då gick de inte minsann, heldöd !de klicka inte ens på starten.har märkt att de bara händer när ja ska gasa på efter tex en kurva lr när ja ska iväg från stillastående å gasar på lite xtra. hursomhelst så starta den inte me starthjälp heller, ja blev skit sur på bilrackarn (nu va den billig)satte mig å tog en rök åfippla på tändningen å vipps så starta den bara å ja glad i hågen å körde hem lilla bettan, ska tilllägga att det sitter bara ett 65amp batteri i den. har ju för mig att de ska va ett lite större lr spela de nån roll?hursomhelst så måste de ju va nå jordfel nånstans lr va tror ni?
Måsen
Det verkar finnas ungefär lika många felkällor som inlägg här (kanske fler), kör in och gör en koll med diagnosinstrumentet, så slipper du mycket huvudbry.

Om ytterligare några veckor så orkar du inte bry dig mer och kör in, i bästa flall är det någon skitsak, samtidigt som du tänker varför gjorde jag inte det med en gång...
Byt motorstyrningsrelä. Under huven passagerarsidan sitter en svart elektronikbox. Öppna locket och byt det vita siemens-reläet. 250-300spänn för reläet har jag för mig, på BMW. Nästan säker på att det är felet om ditt batteri är bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.