AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.387

Koppling/svänghjul m5 e39

Ke
29
Kero
530iA Touring -93
318i -88
Kopplingen på m5an sade upp sig i helgen, lamellen är slut.

Tänkte genomföra ett kopplingsbyte, men jag är osäker på om lammellen jag har liggande hemma passar. Vad jag vet så har m5an ett dubbelmassigt svänghjul och jag har dålig erfarenhet av dubbelmassiga svänghjul med sinterlamell. Har inte fått det att passa tidigare på e34an, där svänghjulsbultarna tog i nitarna på lamellen.

DÅ undrar jag om någon vet vilken lamell man kan andvända eller om man kan ta ett enkelmassigt svänghjul från någon annan modell och en starkare tryckplatta från sachs. Lamellen jag har hemma är 10 splines och 240mm, vilket är samma som m5an original, men jag är fortfarande orolig om det blir samma sak som på e34an. Jag vill inte riva allt och sedan inte ha rätt saker så att bilen blir stående.

Tacksam för snabba svar //Kero
Ke
29
Kero
530iA Touring -93
318i -88
Har lyckats reda ut de flesta frågorna under dagen nu.

Tänkte ordna med kopplingen så att den även håller för framtida planer så min tanke är att byta ut det dubbelmassiga svänghjulet mot ett enkeltmassigt, sen byta till annan tryckplatta med någon passande lamell.

Någon som vet var man kan få tag på ett enkelmassigt svänghjul till vettigt pris, går det att ta från någon annan bmw eller finns det några bra eftermarknads prylar?

Eller om det skulle vara någon som sitter inne på information om måtten på original m5 svänghjulet, främst kuggkransen.

//Kero
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Det är ju inte så lätt att få tag på ett enkelmassigt svänghjul till E39. Jag har jagat ett svänghjul och vxllåda till min motor och det fanns bara 2 st i hela landet. Tänk på att du måste ha ett svänghjul från en bil som har hall givaren i vxllådan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.