AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
897

Vibrerande ratt

an
54
anders1971
530IM 2001
Har problem med min 530 IM 01.
Ratten vibrerar mellan ca 90 -110 km/h, ibland mer , ibland mindre vibrationer.
Jag har bytt, skivor, belägg och idag nya däck, men har fortfarande vibrationer.
Är det någon som har ngn ide vad jag kan kolla mer?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det kan inte vara så att du behöver centreringsringar till dina fälgar?

Min vibrerar mellan 80-100, har iofs en e34. jag ska testa byta min casterstagsbussningar, de kan ev. orsaka detta. Men jag vet tyvärr inte hur e39:ans framvagn är uppbyggd, alltså vad som skiljer från e34.

//Simon
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
troligen bussningarna i caster/bärarms staget, det bakre sneställda staget ...

man kan kolla det ganska enkelt, använd bara ett långt dragskaftet (typ 1 meter) och rätt hylsa till en av hjulbultarna, testa och vrid dragskaftet bakåt, kolla om däcket rör sig ovanligt mycket bakåt, man ser direkt om bussningen har gått sönder eller om den har blivit mjuk, då rör sig däcket bakåt ca 1 cm.

########
# PAJALA #
########
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man kan även se om den är sliten genom att rulla långsamt och bromsa tvärt, rör sig hjulen onormalt mycket bakåt så är bussningen sliten. Nu är det mycket svårt att speciera "onormalt" mycket, men jag såg lätt iaf att vänster fram på min var sliten.

//Simon
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Kanske en dum fråga men vad är ett dragskaft ? Man kommer väl vila vrida hjulet runt spindelleden på e viset eller ?

// Anders
Visa användare
208
Gruv
328iC-98
Slitna bussningar förstärker bara vibrationer ifrån hjulen!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

byt bussningar och balansera om hjulet om det inte försvunnit. som gruv sa så vibrerar bilen mer om det finns obalans i däck+glapp i bussningar, det sprider sig...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.