|
|
|
|---|---|
|
Tja.. Bytte topp, kamaxel och kamrem på bilen nyligen. Efter det känns bilen seg..Drar inte bra på växlarna känns stypt..Bluddrar på låga varv men varvar fullt ut..alltså dålig gasrespons..trycker du ner gasen på högre växlar får man inte upp varven.. har testat med startgas om det tjuvar luft men det verkar inte så.. Nu till frågan: Kan det vara kamremen som sitter fel ??? I så fall hur nollar man den ??? Någon som varit med om nåt liknande ?? Andra alternativa fel ?? Skulle vara tacksam för alla svar ska till verkstan och försöka fixa allt imorrn igen....tänkte om nån kunde ge mig några tips och råd. Tack på förhand Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) | |
|
Låter högst sannolikt att kamremen har kommit någon kugg fel. Man får ställa vevaxeln på "noll-läge", ligger då kamaxeln fel så får man släppa spänningen på remmen och frigöra kamremmen ifrån kamaxelhjulet. Sedan vrider man kamaxel till "noll-läge" och sedan ihop med allt igen. Känner dock inte till hur man gör rent praktiskt på just din bil. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Tack för svaret....någon annan som vet hur man gör detta på min bil ???? Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
Jag gissar på att vi här pratar om en M40 motor ?? Då finns inga märken att ställa in remmen efter. Att förklara här hur man gör, bygger låsning till kammen, får rätt moment på remmen mm är inte lätt. Skaffa vekstadshandbok och gör det noga efter den, annars är det risk för att du får byta topp igen. |
|
|
Ja det ä en m40.. jag vet det är det stor problemet de finns ingen nollning...så det finns igen sätt man kan "fuska" så att man hittar nollningen ?? Det går inte att ladda handbok från nätet eller...ska fixas imorrn måste ha grejerna innan dess. Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
Undrar om det räcker med en sån vanlig handbok som man kan köpa på mekonomen eller behöver man något mer speciellt ??? Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
Haynes boken som du kan köpa på tex mekonomen räcker för att göra ett komplett kamremsbyte. Boken är ju till för 3 och 5 serie. När dom beskriver kamremsbyte så är de M20 och M40. |
|
|
jag bytte nyss på min m40 det viktiga är att märka ut en punkt så du hittar tillbaks. innan du lossar remmen kolla länken den kanse hjälper dig och nej det är inte svårt bara man är noga. Länk |
|
| Ganka svårt att rätta till när det väl blivbit fel, jag rekommenderar att du får hjälp av någon "kunnig" som kan hjälpa dig att få kamremmen rätt | |
|
Det är en "kunnig" som gör jobbet det är inte jag...jag har själv bytt kamrem på bilen en gång utan problem så jag vet hur man ska göra.. Eftersom han som har bytt kamremen nu kanske har satt den fel så undrar jag hur man nollar motor eftersom inga märken är satta och att toppen även är bytt undrar jag hur man nollar den på rätt sätt så jag kan säga till honom hur han ska göra.... han har sagt till mig att ta reda på vart nollningen är så han ska göra rätt denna gången.. Ingen som har råkat ut för detta och behövt noll-ställa motorn isåfall hur ??? Borde finnas nått sätt att hitta nollpunkten ?? Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
I blockets bakre ände, nertill och på höger sida sett framifrån, finns ett hål (8mm om jag minns rätt) där man kan sticka in lämplig tapp för att låsa svänghjulet och därmed vevaxeln i rätt läge. För att få kammen i rätt läge måste du ha av ventilkåpan, i främre änden av kammen finns en "fyrkant". Lägg t ex en stållinjal tvärs över den och mät avståndet från linjalen ned till tätningsytan för ventilkåpan på båda sidor - ska vara lika, då är kammen nollad. |
|
|
Finns det något annat man kan göra eller andra saker man kan titta på innan man utesluter att det är kamremen det handlar om??? Eller något sätt at ta reda på att det verkligen är kamremen, innan man river allt ?? Bilen går ju men dåligt var ute och tog en tur igår då märkte jag att det liksom saknar kraft och inte går rent (rycker lite) upp till 4000 varv sen går den hur fint som helst till varvstoppet.. Värsta ketchup effekten.. Eftersom jag inte var med honom när han gjorde detta så vet jag inte hur han har gjort stackarn kanske har gjort rätt och det är fel på något annan.. Någon som vet ?? Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.