|
|
|
|---|---|
|
Vacumklockan som sitter vid slutdämparen på E61 har en gummi slang kopplad till sig. Vad händer om man kopplar loss slangen?? Kan det vara skadligt?? Har hört att det blir lite bättre ljud i pipan med slangen bort?? Stämmer detta? Länk | |
|
Med högsta sannolikhet är det samma system som på E46 samt på senare E36or. Spjället är vacuumstyrt och slangen kommer från insuget. Den stänger spjället vid kall motor så att systemet får upp värmen snabbare och därmed blir mer miljövänlig. Den hindrar även i viss mån buller vid lugnare körning. Alla eftermarknadssystem inkl bmws eget sportsystem till 330n saknar denna vacuumklocka. De stpr i instruktionerna till Eisenmann systemet att den skall pluggas vilket jag också gjorde. På orginalsystemet provade jag att dra slangen och plugga den temporärt vilket resulterade i att den alltid stog öppen och det mullrade något djupare. Att något tar skada när slangen är bortkopplad har jag aldrig hört talas om. den får motstånd när du plugggar den på samma sätt som om spjället är öppet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.