AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.128

Byta hardyskiva E34

Ska byta hardyskiva på min M5 E34 nästa vecka.
Är det någon som vet om det räcker med att lossa avgassystemet, ta bort bultarna i skivan och skjuta ihop kardanen för att få bort den gamla skivan eller måste man lossa stödlagret också?

Mycket tacksam för svar!!!!

M/Alpina-träff i Skåne 4 juni Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erik: Men jag ska bara byta hardyskivan inte stödlagret, det jag undrar är om det jag nämde ovan räcker eller måste jag dela kardanen och ta bort värmeplåten också?

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Vet inte om det skiljer mellan olika e34:or för jag behöver då inte ta ner nåt avgassystem för att byta på min. Minns inte riktigt i detalj men det gick att komma åt och pilla dit den på plats utan att lossa nåt annat. Men trångt var det....
Jag ska ändå byta till racekattar så avgasststemet ska ändå ner men det låter ju positvt att man inte behöver ta bort något annat. Var det svårt att skjuta ihop kardanen? Satt den hårt?

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Nä, inte på min. Skruva bara av medbringarna (eller va de nu kallas..) och har för mej att jag bara lirkade lite på kardanen så gick det att plocka bort den.
Sen ska man väl kanske inte nämna att en idiot som kallas för mej satte tillbaks den gamla igen, fastän jag har en ny liggandes, bara för att den gamla såg så bra ut...(hjälp, jag vet vad korkat) Det var ju iofs inte det som var felet, utan hade inga centrumringar på fälgarna, därav vibrationerna i bakvagnen...
Men men, vet som sagt inte om det är samma på din, på min gick det i alla fall, men tänk på att märka upp kardanen (visste du redan kanske)...
Lossa bara på stödlagret från golvet och låt det sitta kvar på kardan så är det inga problem.

____
Reach the door with a breath and a scream.
CypherX: Vilken medbringare?

Hmm... Kan ingen vänlig person beskriva det steg för steg så en idiot som jag fattar ;)

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
...hmm, medbringare, kalla det istället stora brickor som täcker hardyskivan med hål för bultarna. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, du märker det när du lossat alla bultarna...
Och som greenberg sa så kan du ju lossa lagerhållaren ifall det krånglar, men jag tror inte du behöver det...
Lycka till...
CypherX: Vilket nummer har den på den här bilden?
Länk

Räcker det med att lossa hardyskivan för att skjuta ihop kardanen? Någon?

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag minns nog fel verkar det som, i varje fall om man tittar på bilden...borde ju som greenberg skrev längre upp att lossa stödlagret och vinkla ner den, men det är nog bättre att nån som vet svarar. Själv blev jag väldigt osäker nu...
Ja, det räcker med att lossa lagerhållaren från golvet (2 skruv) Sen är det bara att vinkla ner kardan.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Tackar killar! Återkommer med resultatet nästa vecka.

Nu har jag bytt den! Det var inte särskilt svårt.

Så här gör man om någon undrar.

Bort med kattarna, bort med värmeplåten, lossa bultarna på hardyskivan (som satt som f*n), släppa på bultarna som håller stödlagret, trycka ihop kardanen och byta skivan!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Hur märks det om den är dålig?
Jag märkte ingenting. När jag servade bilen i höstas såg jag att det fattades bitar i hardyskivan, därav bytet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.