AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

Värdeminskning på E60, "rätt tid att köpa"?

Bo
106
BosseP999
E93 325i Cab
Körde en ny E60 för ett tag sedan hos BMW och föll handlöst för den bilmodellen men jag är för "snål" för att köpa en ny....

Min E46 är nu 3 år gammal och börjar kännas just "gammal".. och jag är DUKTIGT sugen på att köpa en begagnad 520 03:a el 04:a.

Precis som tex med vägg-TV's så fattar jag att priset fortsätter att falla på E60:an varje månad (OCH min e46:a...) och att det egentligen aldrig blir "rätt" tid att köpa, för den är alltid lite billigare månaden efter...

Problemet som jag ser det är av 2 typer:
1. Att vänta till fler E60 tjänstebilar byts in - smart idé, för då sjunker priset på dem, MEN
2. ... lagom tills dess kommer E90 Touring, vilket ju inte gynnar andrahandsvärdet på min E46 Touring direkt...

Jag har *ruggig* bilbytarångest just nu - jag VILL ha en E60 bums, men jag vill helst inte slanta upp mer än nödvändigt...

Också en annan grej - 520 vs 525? Jag vet att "större är bättre" typ, men frågan är om det i det långa loppet är värt merkostnaden (strunt i prestandaskillnaden, jag har en "lekbil" också så min bruksbil behöver inte va en sprinter..) - kan man förvänta sig ett väsentligt bättre drag efter begagande 525:or än 520:or?

Oj vad långt detta blev och många frågor...

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Du får nog alltid tillbaka mellanskillnaden mellan en 520 och en 525..
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tror att E60 sjunker mer i pris i kronor räknat än vad din e46:a gör.
Jag köper helst inte en bil som är nyare än tre år, vid den åldern brukar värdet vara nere i ungefär hälften grovt räknat.

Rent ekonomiskt tror jag alltså att det lönar sig att vänta, men hur kul är det?
Ol
99
OlofM
e60-520
Hej,

Jag har precis köpt en e60. Fantastisk bil! Som du ser köpte jag en 520, det räckte gott för mig. Men jag tror precis som "Tom i norr" att skillnaden i pris mellan 520 och 525 "alltid" kommer att bestå.

Personligen tycker jag att motorn i 520 är väldigt fin. Nu menar jag inte på något sätt att den skulle vara bättre än de övriga sexorna - det är den naturligtvis inte - men en mycket trevlig bekantskap.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trot utan tvekan det kan lönas sig att vänta kanske 6-9 månader tills man går på en begagnad E60. Finns ett stort antal tjänstebilar där kontrakten kommer att löpa ut under hösten/vintern vilket gör att utbudet kommer att öka rejält. Visst kommer E46 T att skjunka en del den också men inte i samma omfattning.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.