AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.752

Läckage-ljud från avgas men ingen synlig läcka?

Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Det låter som att avgassystemet läcker på min 316 Compact -94. Ett karakteristiskt "bluddrande" ljud som kommer någonstans framför katalysatorn. Jag har hissat upp den och letat vid tre tillfällen nu utan att hitta något hål. Det verkar inte läcka avgaser då varken min eller min kompis näsa lyckats känna avgaslukt men ljudet är väldigt tydligt och mycket irriterande.

Jag har försökt hitta något på forumet om det men inte lyckats. Någon som har någon idé om var felet kan vara och hur jag kan åtgärda det?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Iofs märker man nog skillnad, men kolla så grenröret sitter riktigt fast... Hade det problemet på min 520 när några muttrar inte satt där, och det var faktiskt rätt svårt att höra att ljudet verkligen kom från motorrumet!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tippar också på grenrörspackningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Jag har samma problem..
Jag tror att det är så att Catten håller på att ge med sej.
Tror de i alla fall...
Får se på besiktningen på tisdag!
Det är till 99% inte grenröret i alla fall.

---
King of the road
Eliminator
Jag hade ett blöddrande ljud från min bil när mitt avgassystem letade upp en trottoarkant :) Och det var grenrörspackningen.
Så jag får hålla med ErikW!

BMW Nothing else
svintoleffe
Gör som så att du hissar upp bilen, så kryper kompisen din in under bilen, så startar du den, sen går du bakom bilen, o håller igen avgasröret bak, så du typ stoppar flödet helt, då ser man änklast vart det läcker

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Min IS lät som att den läckte lite i främre avgas, blev tyst när jag fixade avgas fästet vid vxl lådan (löst vid röret) och det något lösa kathöljet, dessa små vibrationer lät som avgasläck.

Mvh Per
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Hmm, verkar som att det får bli till att byta packing. Ska bli intressant med tanke på hur muttrar/bultar ser ut på en -94.

Jag har provat att hålla igen avgasröret bak med en trasa men det går ändå inte att känna någon avgaslukt under bilen. Jag har kollat alla fästen uder och det verkar som att det sitter some det ska (även om fästet vid katen är en McGayver-lösning jag gjorde för ett par veckor sedan)
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
Har nu bytt packningar, ingen skillnad. Det kan alltså vara Katen men det är för dyrt att byta utan att vara säker. Får vänta tills det blir en ordentlig läcka som går att lokalisera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.