AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.608

Mjuk biltvätt?

Är det någon som har erfareneheter/synpunkter på biltvättarna "Mjuk biltvätt" som finns i Gbg? Är de bättre än vanliga borsttvättar?

/D
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Efter att fått båda mina bilar färgstänkta av restauranggrannen som renoverat sin takterass blev jag erbjuden av restaurangen ett försök att på Mjuk biltvätt i Sävedalen försöka få bort färgprickarna.

Tog coopern och åkte dit. Blev mycket trevligt bemött av ägaren Thomas. Jag är skeptiskt till hans tvätt och säger att jag är orolig att den repar lacken. Jag frågar honom om han tvättar sin nya e60 touring i tvätten, det gör han. Jag frågar om han tvättar firmagrannens m3 e46 i tvätten också. Det gör han. Med det facit låter jag mini cooper prova mjuk biltvätt:

Efter att lagt på någon form av avfettning som ev. kunde rå på färgprickarna så högtryckstvättar två killar bilen och därefter svampar dom den. Jag kör in cooper i en sorts ränna med vänster hjulen, rännan driver bilen framåt genom nästa tvättfunktion som var någon form av trasor som hängde från golv till tak. Dessa trasor rör sig i makligt tempo sidledes och bilen transporteras genom denna djungel av trasor indränkta i schampo. Väl ute ur djungeln spolas bilen av, någon form av skumvax läggs på och slutligen torkas bilen med hårtork modell enorm. Ute i på andra sidan av anläggningen så är bilen ren, dock med färgprickarna kvar.

Då inte färgprickarna gick bort ville inte Thomas ha någon ersättning av restaurangen, som hänvisade mig till en rekondfirma som igår polerade z3 fin igen och idag tar sig an cooper.

Jag anser att den tvätten är mildare än vanlig borsttvätt då bilen är relativt ren innan den når trasorna som naturligtvis måste påverka lacken negativt, även om dessa inte är lika skitiga som mackens borstar.
Om du brukar tvätta i borsttvätt så är den mjuka varianten lindrigare för din bil enligt mig, då bilen blir högtryckstvättad och svampad för hand så är den avsevärt mycket effektivare än andra automatborstar.
Jag använder aldrig borsttvättar och kommer ej att prova mjuka tvätten i framtiden, varken för cooper eller z3. Jag tvättar för hand.
Mats
m3
3
m303
M3 Coupé SMG
Mats Landh skrev:
Jag frågar om han tvättar firmagrannens m3 e46 i tvätten också. Det gör han. Med det facit låter jag mini cooper prova mjuk biltvätt

Hej!
Jag heter Jonas och är delägare i Mjuk Biltvätt.
I inlägget ovan nämns min M3 E46.
Denna bil har jag tvättat ca 120 gånger under ca två år i våra Mjuk Biltvätt-anläggningar i Sävedalen och Kungsbacka.
Alla är välkomna att komma och leta efter tvättskador på min bil.
bustorp
m303:
Den lämnar alltså inga som helst tvättrepor under 2 år?
Det är skonsammare än något annat jag träffat på.
Vad har du för lackskydd o hur ofta gör du lackrekond i s f?
Otroligt.....

"Ödmjukhet inför kunskapen"
m3
3
m303
M3 Coupé SMG
Jag menar absolut att vår tvättmetod är mycket skonsammare än vad den genomsnittliga handtvättaren kan åstadkomma. Ingen tvättmetod är helt fri från slitage på lacken. Olika lacker och olika färger har förstås olika känslighet. En svart solid lack är ju extremt känslig. Min förra bil var just en svart EVO-6, den tvättade jag ca 180 gånger på tre år, och där kunde man se en viss antydan till tvättrepor (enkla att polera bort).

Den grundliga förbehandlingen som görs i våra anläggningar, med anpassad avfettning/högtycksspolning och manuellt arbete med vanlig svamp och schampo säkerställer att inga hårda partiklar kommer vidare i den efterföljande borsttvätten med mjuka textilborstar.
Jag beklagar att du finns på annan ort och inte enkelt kan komma och titta på min bil.

Kolla på: www.mjuk.se
bustorp
m303:
Intressant, men om jag förstod det rätt så görs 2 tvättar, en för hand o en maskin.Blir det inte rent första gången? Det är väl som vilken handtvätt som helst?
Jag menar, tvättar jag min bil hemma med svamp så blir den ren på en gång. Då behöver jag inte maskintvätta den efteråt. Skulle slita mer på en lack tycker man.
Dina priser är helt klart överkomliga om man ser vad man får för pengarna. Och renare än vanlig borsttvätt måste det bara bli.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.