|
|
|
|---|---|
| Mitt vänstra halvljus har lagt av. Kollade och det är väldigt trångt.Det sitter ju bl. a. ett plastskydd på vänster sida -plus att luftfiltret sitter där. Något tips på hur jag enklast kommer åt. | |
|
Om du ej kommer åt på något annat sätt kan du lätt skruva bort helta lyktan. Jag har tagit bort hela lyktorna två gånger. Sitter med 4 skruvar två uppe, två nere. Skruva ur dom och du kan dra ut hela lyktan så att du kommer åt bättre. Använd dock 19mm blocknyckel att hålla kvar skruvfästet så att det inte ändrar sig för mycket, med sned ljusbild som följd. Se dom första tre bilderna i denna länk för skruv/mothåll: Länk Mats |
|
|
Det är bökigt som tusan att komma åt, men med lite våld och mycket vilja går det bra. Snäpp loss plastskyddet som sitter där, för sedan ner handen och vrid lampan motsols (har för mig att den ska vridas 90 grader) och dra den rakt ut. Man får ta i en hel del men som sagt, det går om man bara vill. Montering av ny lampa görs i omvänd ordning, var noga med att inte vidröra glaset på nya glödlampan bara. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
det känns lite overkil att behöva ta bort hela lyktan ? JAg undrar hur det funkar på min som har lite andra grejer där luftburken satt... |
|
|
Eller gå in i köket och be din flickvän/fru med små händer att hjälpa dig. Så får hon känna sig lite delaktig i bilen (risken är kanske att hon kräver gentjänster av dig vad det gäller andra sysslor i hemmet). Så gör jag fast jag hittar oftast inte min hjälp i köket utan hon ligger i soffan framför TVn. Johan |
|
|
Jag tog bort luftfilterhållaren när jag böt. Dock ganska trångt och bökigt endå! /Henrik |
|
| beinoff: lite könsrollsentusiast? "gå in i köket" ? :-) | |
| Tack för tipsen! Jag lossade plastskyddet tog en lämplig tång - med långa käftar, och vred loss den gamla lampan. Satte dit den nya med hjälp av tången och fingrar. Lite bökigt med ny lyser det så fint igen. Annars rekommenderas VVV- metoden, funkar i de flesta fall. (Vilja, Våld ovk Vaselin) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.