AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.070

Byta kamrem !?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Är det krångligt att byta kamrem på en E30 325 ??
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Beror ju på va du jämför med...om man jämför att byta däck så är de riktigt krångligt.

Men gör man de första gången är de bra att ha en tex haynes rep.bok tillhands..
Men de svåra är ju att få den rätta spänningen på remmen,den får ju inte vara för lös eller hård.

Prova och sök inlägg om detta,finns ju ett antal...
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
På en skala 1-5 (enkelt-svårt) så ger jag 325 M20 en svag 2a.

Om man tar bort kylaren och gillen (om bilen inte har AC) så blir allt änu enklare.
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Det är inte svårt. Man ska bara ta det lugnt och metodiskt.
Tänka på att man ska ha noll-läge på kamaxel och vevaxel.
Dra runt motorn för hand innan man startar den efter kamremsbyte kan vara en billig "försäkring"

Mvh

Har du råd att INTE köra Tyskt?
är inget svårt! bort med kylaren och lite annat krams så fixar man det enkelt...bara man ser till att ha markeringarna exakt (jag tabbade mig nyligen när jag bytte på en bekants, 1 kugg fel på vevaxeln och bilen gick knappt) och drar runt motorn för hand innan man startar så fixar det sig!

en fördel med att du har 325 är att den har motronicen jämfört med l-jetronic vilket innebär att du inte behöver hålla koll på det drev som normalt driver fördelaren på en l-jetronic bil, utan du behöver bara se till att kam och vevaxel är exakta medans du byter...

Haas: spänningen fixar spännaren själv när man drar runt motorn för hand och spänner ut slacket!

MVH
Johan K
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Håller med dem som menar att det inte är svårt, kräver dock lugn och ro, ingen stress och dubbelkoll att alla markeringar stämmer. Kolla även vattenpumpens skick, har den gått långt kan man passa på o byta, givetvis SKALL även spännrullen bytas.

Ta bort kylaren rekommenderas om man gör det 1a gången.

Mvh Per
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Inte svårt, men litet misstag = motorn går kasst, stort misstag = hejdå ventiler, kolvar. Det ska man aldrig glömma att bara för att själva det fysiska inte är svårt, så är vissa moment väldigt noga, men det nämnts ovan... M40 här, M20 ungefär så, t.o.m. något lättare Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.