|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 535i 91:a som har högt tryck i kylsystemet! Vad kan detta bero på? somliga påstår att de kan vara toppen som är pajj alternativt luft i systemet! Tacksam för svar /Bertil | |
|
Kan kanske bero på låg vätskenivå? Låg nivå=ångbildning. / Jonatan BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Välkommen till forumet! Vad tyder på att trycket är högt? Kylsystemet ska arbeta under övertryck, det gör att kokpunkten höjs. Det sitter en övertrycksventil i kylarlocket, den släpper ut trycket om det överstiger (vanligtvis) 2 bar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nej vätskan är kollad och påfylld dagligen då jag luftar systemet ofta =/ |
|
|
Erik: Tecken på högt tryck är att kylslangarna är som balonger med cement i... Ska dom verkligen vara så hårda? om man kör längre sträckor så händer de att de läcker ut kylvätska vid inloppet till kylaren.. |
|
|
Slangarna ska vara hårda, men det låter som de är väl hårda i ditt fal. Köp ett nytt kylarlock som första åtgärd, alternativt provtryck det du har. Hur står tempmätaren vid körning/tomgång? Luktar det avgaser i kylsystemet? Ser vätskan bra ut? Går bilen bra i övrigt? Jag antar du vet huroch var man luftar systemet, det kan vara så enkelt. Full värme på inne i bilen, och höj gärna tomgången lite. Kan behöva upprepas några gånger. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| ok de verkar som de har löst sig nu... tack för alla åtgärder! | |
|
Vad gjorde du? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Vad kan det bero på att det luktar avgaser i kylsystemet? Jag provkörde en bil för ett tag sedan som gjorde just det. Jag var osäker då på om det kom utifrån, men det upprepades lite senare. | |
|
Jerka_R: Trasig topplockspackning. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Stiligt Erik! Kan vara bra att veta om man skulle råka ut för det. |
|
|
Hade problem med tryck i kylsystemet jag med. Mätte CO-halt i kylvätskan, ingen CO där som tur var. HAr bytt expansionskärl och lock och fick ner trycket till normal nivå. Hann dock skjuta kylaren innan åtgärd. Köpte "ny" på Hedemora Bildem. monterade luftade och hittade en läcka i den "nya" kylaren. Dock på andra sidan, kul med variation. Har reklamerat den via fax för fem minuter sedan, så det skall bli intressant att höra ifrån dom i morgon. Den kostade 1236:- inkl frakt så man vill ju inte ge bort dom pengarna. Grannen tyckte att det borde räcka med lite kylarcement. Hmmmm......... Dessutom har fjärrstyrningen till centrallåset lagt av. Initierade om nyckeln i kväll utan att det blev någon skillnad. Nån som vet var grejerna sitter och vad som möjligen kan ha blivit fel? Är det fel på någon larmmodul? Erik W kanske vet???+ |
|
|
De hade inte alls fixat sig med bilen... nu idag när jag körde så bubblade de över och härjade som satan i kylsystemet.. Fattar inte vad de kan vara.. jag har köpt nytt kylarlock och ny kylare.. nu är de bara ny topp kvar snart! Men jag vill verkligen inte köpa en ny topp i onödan =/ B M W // Vad annars |
|
|
Svara gärna på det jag skrev igår 11:29. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Behöver inte vara topplockspackningen som har gått. Det kan vara ett helvete att få ut all luft ur kylsystemet på M30n. Har själv fått lufta min i flera veckor innan det blev bra. När du luftar så ställ bilen i ganska kraftig uppförsbacke. Sen är det bara på med full värme å hela det där köret. Lufta - kör - lufta - kör... Funkar det inte då så är det nog mest troligt packningen:/ // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Erik Svar på förrgårs inlägg 11.29: Tempen stiger långsamt.. men den har normal temp när den väl kommigt dit.. ingen avgaslukt i kylsystemet vätskan ser bra ut. Kylvattnet trycks ut ur expanstionsröret (I skvaller-röret).. och de verkar ju konstigt.. bilen misständer lite när den blir varm =/ Men nu har vi fått höra att de troligtvis är packningen bara. men jag ska testa att lufta ordenligt först och funkar inte de så bytar jag packningen! B M W // Vad annars |
|
|
BA hörde genom Tommy att du hade strul,du får gärna komma förbi mig så kan jag provtrycka den. Mvh/Micke |
|
|
Micke//Trucker: Kan du provtrycka alltså? Vart håller du till nånstans isåfall.. Vore guld att få den provad! //Bertil B M W // Vad annars |
|
|
Du har mail. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.