AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
845

Alla högtalarna har lagt av, vad kan vara fel?

Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Högtalarna på min 320 -97 har lagt av, allihop. Jag har provat med olika stereos, men det hjälper inte, alltså ligger felet i bilen. Trodde att det fanns något sorts reglage för att reglera ljudet fram och bak som strulade men jag hittar inget sådant.

Är oerhört tacksam för svar eftersom det suger att köra utan musik.

Tack på förhand

Stefan
parolof
vilket hi-fi paket har du? Sitter det inte en förstärkare i skuffen på det större paketet, säkringen till förstärkaren trasig månne?
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag har faktiskt ingen aning, hur ser man det? Sitter två små högtalare i framdörrarna och två större högtalare i hatthyllan. Var sitter i så fall slutsteget?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Kolla om det sitter ett steg vänster bak. Lossa på sidan i bakluckan. Om Du kopplat en "ny" ej orginal CD med 4x40W eller liknande så kan Du ha kvaddat steget då det är avsett för lägre effekt.

Carl
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Ja det sitter en 4*45 stereo men den har suttit jättelänge, är på jobbet nu ooch har inte bilen så jag kan inte kolla, men hur stor ska stereon vara?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Menar Du två högtalare per dörr eller en i varje dörr?

Carl
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Det sitter två högtalare i varje framdörr, en högtalare på var sida fram nere vid golvet och två högtalare i hatthyllan. Jag hittade slutsteget, men ingen säkring, vad ska jag göra?
parolof
kolla säkring nummer 9 (enligt BMW's etm)
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Om det nu finns en säkring så är det ju bra/tur om det hjälper med denna. Det systemet Du har är avsett för BMW´s egna huvudenheter och dessa lämnar mycket lägre effekt än Din nuvarande.

Worst case är alltså skrota steget, nya delningsfilter och ev nytt steg. Du klarar Dig ganska långt på 4x45W så skippa steget i så fall.

Kanske går det att laga nuvarande steg, säkert bara någon komponent som brunnit. Kolla med elektronikintresserad kompis med lödkolv. Är dock lite frågande hur det kan ha hållit så länge... (Smällde mitt eget vid en liknande installation i en 318 -93 nångång i mitten på 90-talet...

Fast vi får väl hålla tummarna för att det är en säkring.

Carl
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Jag har plockat isär slutstegt nu och troligen funnit felet. Eftersom det inte sitter någon lucka över batteriet i kofferten så finns det ständigt syra i luften (Tyckte det var konstigt att bakluckan rostade på en -97:a). När jag plockade isär slutsteget såg jag att det hade oxiderat på flera ställen, särskilt vid löddningarna vid kontakterna eftersom det kommer in luft där. Får lägga en eftermiddag på att göra rent det och lödda om några kontakter. Tråkigt fel, får skaffa en lucka till batteriet. Jag förstod att felet låg inne i slutsteget då där var 12V i kablarna in.

Vad ska det vara för stereo original? Var hittar man en sådan och finns de med CD?

MVH

Stefan
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Jag hade någon "Bavaria" någonting i min... Lite osäker på detta. Det finns några till salu på Powerbörsen, sök på Stereo så hittar Du ett gäng.

Du bör dock konsultera någon annan än undertecknad för krav på utrustningen som skall anslutas, jag är inte helt säker på detta. Gav Dig bara mina egna erfarenheter.

Carl
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Slusteget är brännt. Var får man tag i ett nytt? Vad kostar ett sådant?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Slutsteg kan du köpa hos Bilstereo försäljare. Kolla på mds..se eller brl.se eller nåt? även mekonomen och micro lär ha. priset går väl på en 500:- och uppåt.

lycka till!

Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Nä de har väl inte original slutsteg, jag har ju ingen bmw original verkstad i närheten heller så det känns lite onödigt att åka jättelångt bara för slutsteget
ha
734
haack
X3 30d -18

skroten kanske?

the sky is the limit!
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Alltid trist med brända grejjer...

Mitt tips: Använd Dina 4x40W och köp delsningsfilter. Du behöver två stycken trekanals till framsystemet och två stycken tvåkanals till baksystemet. Kostar inte så mycket. Du kan förmodligen använda befintliga kablar.

Om Du vill ha lite skjuts i basen, lägg till ett steg + sub i bagaget. Alternativ är aktiv bas.

Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.