|
|
|
|---|---|
|
hej. har en nyinskaffad 530 touring-93 frågan lyder, kan jag ändra till sport läge eller ekonomi eller vinter när jag kör, eller måste jag stå still? en annan fundering...om oljepumpsbultarna är dragna med rätt moment som bmw förespråkar och med loctite, måste man kolla dem med jämna mellanrum iallafall? mvh Thomas | |
|
På A svarar jag: Du kan ändra växlingsprogram under färd. På B vet jag inte. |
|
|
Jag brikar använda s-läget när vill växla ner vid omkörning. Om jag förstått debatten rätt så är oljepumpsproblemet förbehållet 540 modellerna. Har själv dock kollat vid service och det var ok, satt fast. Om du använt locktite så sitter det säkert ordentligt. /Gunnar /Länk |
|
rsarits |
Gunnar 530: 530 motorn är i allt utom borrning och slaglängd, dvs vevaxel, kolvar och möjligen vevstakar, helt identisk med 540 motorn. De heter M60/1 och M60/2. Jag har svårt att tro att det skulle skilja i monteringsanvisningar och moment när dessa har monterats, oljepumpsbultarna bör alltså kunna sitta löst även på 530. |
|
530 har också den svaga punkten,att oljepumpsbultarna kan lossna..så de gäller inte bara 540. Därimot dras 540 med ett problem på automatlådan som 530 brukar klara sig ifrån... Gunnar530: Varför inte använda kick-downen i stället? |
|
| men måste man kolla bultarna ibland? eller? | |
|
Han använder nog S för att lådan inte ska växla två eller fler steg neråt vid nerväxling, detta ska visst slita mer på lådan. Dessutom så föredrar jag S även om man gör en lite lugnare omköring, i E läge så växlar den upp för tidigt ibland, och det tycker jag kan vara lite frustrerande //Simon |
|
|
Japp, lugn omkörning med 1 stegs nedväxling = s-läge. Angående pumpen så kanske jag blandar ihop det med problemet med plastkulan i växellådan. Det var något av dessa problem som hörde ihop med bara 540. /Gunnar /Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.