AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
489

Går P-bromsen på skivan eller i "trumman"?

RP
7
RP
320i-99
Kan någon svara mig hur jag får ordning på P-bromsen i min E46? Justerat vajern vid spaken redan...
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Vet ej hur det är på e46 men på min e30 så måste man justera handbromsen manuellt. Man tar av hjulet och sticker in en liten skruvmejsel i ett av bulthålen så att man kommer åt en mutter som spänner/lossar hur mycket handbromsen tar. Muttern har kanter ungefär som en stjärna. Det är jäkligt svårt att hitta den eftersom man bara har ett litet bulthål att titta igenom, men den sitter på ovansidan av själva bromssystemet, mellan bromsbackarna. Har bilen gått långt har förmodligen bromsbackarna slitit sig in i bromstrumman vilket gör att man inte får av bromstrum/skivan utan att först lossa lite på denna mutter. Det tjänar ingenting till att försöka spänna handbromsvajern ifrån under handbromsen, det reglerar bara hur många "klick" man drar med handbromsen.

/Tuve
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Börja med att släppa helt vid justeringen uppe vid spaken, skruva sen på justerexpandern(på båda trummorna) i bromstrummen tills backarna precis vidrör trumman. Sen justerar du det sista uppe vid handbromsen(5-8 "klick"), jag brukar använda en grusplan när jag justerar in min handbroms så att båda sidorna tar lika mycket.

Mvh Micke t
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.