AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.363

Däcktrimmning - Slicks

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur mycket tror/vet ni att man kan skära tiden på 201/402 med ett par slicks?
Jag får inga bra starter alls med mina 225:or lågprofil.

Tänkte slänga på några billiga slicks på 15 tumsfälgar, typ 215/65-15. Kan det vara nåt?
Mr M3
hur startar du?
vad för däcktillverkare?

beskriv hur du gör när du startar varvtal kopplings kontroll mm

street/stripp bmw M3
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
På torr asfalt kan jag ligga på ~1200 varv och släppa koppling och trycka fullt och få lite hjulspinn. Men de varvet känns för lågt att hoppa iväg på för att få en bra start. Håller jag mer varv spinner jag bort hela 1:an...

Däcken är 225/45-17 av märket Sunny från Euromaster.
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
OMFG!

Jag hade Bridgestone Potenza S03 225/50-16 och det greppade fint.

Kunde starta på 6k utan att det spann loss och nej min koppling/motor/bil är det inget fel på! [körde e36 325][inte e30 som i min sign]
jag köpte nyss ett par M/T street radial hoppas dom blir bra det blev jävligt utfyllt i hjulhuset iallafall.235/60/15 på 8 tum breda plåtfälgar.:) har ca 500 HK

tl recond
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Menar ni att mina däck är kass? Det kan mycket väl vara så, dom var billiga :-)

Vad är M/T street radial för däck och vad kostar dom?
Vad är det för bil du ska köra med dom och hur ska du köra?

Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
M/T street är väll sådana där "ballongdäck"

Men jag körde med "Highperformance Summer" däck, dvs bra gatdäck

Köra på sugardäck och klaga på grepp är inte så häfftigt =)
här finns det bilder på min 325-89 som däcken nu sitter på
Länk.
däcken kostar runt 2000:- st M/T 235/60/15 ska man ha bra grepp så måste man ha sånna.har haft kumho ecsta v700 soft och dom duger inte:)

tl recond
Ett billigt allternativ om du inte vill lägga ut så mycket pengar på däck är att köra med dubbfria däck funkar bra. om man ska ha startvarv på 5500-6000 rpm krävs bra däck om bilen ska dra iväg fort.hehe

tl recond
Öb
298
Öberg
BMW 325 -87
mmm men min hade dock inte några 500hk min var orginal och då dög mina gatdäck =)
Mr M3
m3an lägger jag på 2500-3000varv och kliver av med minmalt med kopplings slir.
man ska släppa iväg kopplingen som vanligt(som du gör vid ett rödljus tex) dvs alltså inte bara släppa pedalen när man känner att bilen åker iväg utan följa med upp hela vägen.
att "dumpa"pedalen eller släppa den helt då bilen börjar dra gör att drivlinan får ett ryck och bilen spinner bort sig eller knäcker en drivaxel. kopplingen mår inte bra av det heller då lammelen och sväng hjulet slås ihop.bästa är att slira litegranna inte mycket bara lagom (träning).
1200varv är alldelses för lite då kan du lika gärna starta på tomgång.
helt rätt är att starta på samma varv som du har när du går i mål. OBS bara om du har grejer som pallar för det!!
tex om du har vid målgång 6000varv på mätaren startar du på 6000varv.
däcken kan jag nog säga har ochså mycket med att du spinner bort dig. själv kör jag på dunlop sp sport 9000 på gatan och på strippen kommer jag köra från och med nästa år på M/T ET DRAG.

mitt tips för övrigt träning och åter träning. en bra start med M3an gör så att jag tappar fokuseringen och allt blir suddigt tills jag läger i 2an då vet man att den gör som amerikanerna säger. hook up and go strait :)

street/stripp bmw M3
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Även mjuka vinterdäck var omöjliga att starta med...
Kan det vara jag som är så kass på att starta!? :-) hehe
Kan ju vara att jag kliver av kopplingen aningens för hastigt så att den får de där knycket så den drar loss, sen är de omöjligt att få fäste igen utan att släppa gas och då är man körd vid race...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.