AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.169

Oljud på tomgång vid kallstart

To
34
Totte
X3 30e - 21
Bytte för en månad till en 530iA -01. Märkte nästan direkt efter köpet att det lät som en rem som gnäller vid kallstart. Ljudet håller på i c:a 30-60sek sedan tystnar det. Märks tydligast när man lägger den i drive läget, för då sjunker ju motorvarvet som mest. Varvar jag upp motorn till c:a 1500 varv så försvinner ljudet. Någon som känner igen det?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
För mig lät det likadant, då var det spännrullarna till både multiremmen och AC:n som var slut och gnällde någon minut.
To
34
Totte
X3 30e - 21
Tack för tipset, får ta och kolla det till helgen.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Till multiremmen var det förresten 2 rullar, varav en är identisk med AC-rullen. Jag bytte alltså 3 rullar totalt.
To
34
Totte
X3 30e - 21
Dyra grejor eller?

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Nej det är inte dyra rullar, ca 400:- styck vill jag minnas.
Sök i forumet detta problem har belysts tidigare.

///
Tommy

NoFear
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Spännrullen till multiremmen (artikelnummer 16-55006 på Mekonomen) kostar 206:- och den andra 201:- (löprulle, artikelnummer 16-5507).
Löprullen är samma för både AC:n och multiremmen.
Det finns alltså 1 spännrulle och 2 löprullar som kan gnälla.

Sök på www.mekonomen.se för att verifiera vad som passar i din bil. Spännrullen hittar du om du söker på 528 1996-2000.
16-5507 är samma för våra bilar. Till din bil hittade jag inte spännrullen separat, bara som "komplett enhet" vad nu det betyder. Kanske är det inklusive fjäderarm eller vad det heter. Men jag skulle nog gissa att vi har samma rullar i alla fall eftersom den "kompletta enheten" har samma artikelnummer (16-55025).

Maila mig om du behöver hjälp med förfarandet (ta bort fläkt +kåpa, få bort och tillbaks remmarna). Jag hade ingen beskrivning första gången så det tog ett tag att göra det... :) Kan dock inte svara förrän på måndag.
På min motor behövdes följande verktyg:
* liten mejsel eller kniv till fläktkåpans 2 pluggar
* 32mm u-ringnyckel till fläkt OBS! "FEL"-GÄNGAD!!!
* hammare för att slå på den 32mm-nyckeln (kom inte åt att hålla emot fläktkopplingen)
* 8mm insex till AC:ns rulle, helst på spärrskaft (eller annat skaft) eftersom den kan sitta rätt hårt
* 16mm nyckel till multiremmens löprulle
* 16mm hyls- eller lednyckel till multiremmens spännrulle
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Just det, på alla rullar sitter ett plastlock som man får pilla bort med en mejsel.
To
34
Totte
X3 30e - 21
Tackar för den detaljerade informationen. Jag har bara haft bilen 1 månad och har 12mån garanti på bilen, så jag ska först höra med Jarl på Jarls Bilservice innan jag rör någonting.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det finns två olika utföranden på remspännare för 'multiremmen', antingen mekanisk eller hydraulisk. AC-remmen har alltid mekanisk spännare. De mekaniska spännrullarna verkar vara kompletta enheter, går alltså inte att köpa bara rullen - och det är INTE samma till AC-remmen som till multiremmen (ser dock likadana ut, troligen har dom olika spännkraft). Till den hydrauliska spännaren går det att köpa rullen separat.
Priset för originaldelar hos BMW är ungefär detsamma som Mekonomen tar för 'pirat', kolla det innan du springer till Mekonomen och handlar!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.