AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.100

Frågor bandpass?!

Hej, nu är jag i farten igen! ;)

Börjar bygget när som helst av lådan och har nog bara två frågor kvar! Första frågan är om jag ska ha dämpmaterial och hur mycket i lådan? I båda kammarna? Nästa fråga är om jag kan placera porten "hur som helst" eller om den ska va precis som den är på min lådritning (dvs. i mitten)? Jag tänkte om jag kan flytta den lite åt ena sidan så den mynnar rakt ut mot hålet i hatthyllan?

Mvh
Matteus

/Manray/
Du ska bara ha dämpull i kammaren som basen sitter i, hur mycket får du försöka prova dig fram. Porten kan du placera hur du vill i den andra kammaren bara det är 7cm fritt vid bägge portarna. Du kan låta röret sticka ut utanför lådan men då måste du räkna om lådvolymen så att inte frekvensområdet sabbas. Drar du ut Xcm rör som motsvarer ex 1Liter volym så måste du minska kammaren med 1L osv.... (lätt räknat)

Mitt råd är att bygga någon annan låda eftersom en bandpasslåda är väldigt VÄLDIGT känslig för felräkningar det kan räcka med en halv liter fel volym så låter den inte bra. Sen är det långt ifrån alla baselement som är lämpade till bandpass.
Men det finns dom som har lyckats så gör ett försök!! I värstafall så får du ju bygga en ny låda, mer än så är det inte.
Annars så skulle jag rekomendera att du gör en sluten eller portad låda som spelar ut genom "skisacken" om du har någon.
Men är du intresserad av en bandpass så kör hårt, va dock väldigt noga när du kapar och mäter.
Good Luck!

MVH
Hej!
Det ska bara användas en port, enligt BRLs lådritning. Och den ska sitta i samma kammare som basen tydligen. Och då ska det va dämpmull i samma kammare? Porten kan jag då sätta lite mer åt sidan, om jag förstått rätt?

Jo, krångligt med bandpass men jag får hjälp av en snickare så det hela blir ju lite enklare då! Jag har ingen skidlucka, därför kör jag på bandpass.

/Manray/
Här har du lite mer info.
Länk

Länk

Länk

MVH
Tack för länkarna och din hjälp Dubilidu! :)

/Manray/
WG
155
WGiant
535 -92
Jag pratade med Backe´s angående min bandpasslåda och hur jag skulle dämpa den. Dom sa att dom aldrig har nån dämpull i sina låder dom bygger så dom tyckte inte jag skulle behöva det heller.. Borde ju veta vad dom snackar om. Dom dom :)

Bilen: Länk
Okej! Hur blev det då?

/Manray/
WG
155
WGiant
535 -92
Får se nu till helgen då lådan blir klar. Jag kan meddela då!
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Tror du kommer bli missnöjd med en bandpasslåda som enbart har en portad kammare, den lådan spelar bara en oktav och är bra för max ljudtryck. Jag har aldrig haft dämpull i ina bandpasslådor, vill ha basen lite hårdare i dem. En 7e ordningens låda, där båda kammrarna är portade ut i kupen spelar ett bredare frekvensband och passar vanligt lyssnande bättre.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
Robsarve
Det är inga problem att anpassa frekvengången i en med sluten bakre kammare så att den blir tillräcklig för en bilstereo.

En banpasslåda med ventilerad bakre kammare och 6:e ordningens avrullning (kallas felaktigt av en del för 7:e ordningens låda) är däremot ett elände att få musikalisk. Det går, men det tar tid, skicklighet och br mätinstrument.

Angående dämpning så skall man inte använda det OM lådan är korrekt anpassad till basarna. Det går att justera frekvensgången i efterhand med dämmaterial ("ull" i den sluna kammaren och vågformad eller äggkartongsskummgummi) men det tar lite utrymme att förklara exakt vad som påverkas. Man tappar lite effektivitet när man dämpar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.