|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vilken storlek man bör ha på sulorna? 8,5" fälg bör väll inte ha mindre än 225 och helst 235 i bredd på däcken? För att fylla ut hjulhusen bör man nog ha minst 235/40 bak och max ifram! Men med denna uppsättning blir det +2,1% rullomkrets, för mycket? Med 235/35 blir det -1,6%, dyrare däck och storlek åt fel håll? Jag funderar på 225/40 fram och 245/35 bak ,det blir då +0,8% fram och -0,6 bak och dessa sulor skall väll passa på 8,5" bred fälg? 255 bak blir för 8,5"? "Himla krångligt det här med storleken!!" Kom med synpunkter och tips! MVH Kenta | |
|
Hej Kenta, kanske inte så mycket info för din del men jag har 225/45-17 fram och 245/40-17 bak idag på min Z3 (fälgar ska passa även E36/E46), därför ska det inte vara några problem för din del heller om jag inte helt misstar mig. Jag har dock beställt 8*18" fälgar nu med 235/40-18 runt om, fördelen med detta är ju att man lätt kan skifta fram- och bakdäcken eftersom bakdäcken slits snabbare än framdäcken (konstigt va?). roadZter |
|
|
Fälg MOMO Racer 18" (8,5") 235/40 runt om eller 225/40 fram och 245 alt 255/35 bak? Vad är lämpligast? Fått för mig att 235 fram är på gränsen samt + 2,1% i rullomkrets! "55 i bak käns lite väll tilltaget skull nöja mig med 245 om det fungerar. Vad är lämplig offset? |
|
|
Kanske lite off-topic, men blir det inte jävligt tungt med 18" och 255 breda däck. Allra helst om man inte har kusar så det räcker och blir några över.... ? Själv har jag 225/45-18 och tycker det är märkbart tyngre (har inte heller några kusar över) :) Hur stor skillnad är det i vikt på olika fälgmodeller/fabrikat, någon som vet ? Mvh Anders S. |
|
|
DanneZeta: vilka fälgar blev det? Jag är oxo sugen på att byta ut 17"-arna mot 18" mackor... 8" varvet om alltså, men visst passar väl 8.5" bak - vilket borde kunna bli 255/35-18" ? mvh Anders BMWCS #4727 |
|
|
Firren: Jag köpte 18" Mas Italy Sagitta till min Z3. Nytt för år 2002 är att Sagitta finns i "chromelook" vilket ser ut som färgen på nyare M3 och M5'ors fälgar, dock inte som riktig krom som tur är... Vissa kallar det för "blyerts" andra "rökfärgad krom". Generalagent för Sagitta var tidigare Svenska Fälg, men från och med i år är det Abbozzo. Här är två bra bilder på en 325 coupé med 18" Sagitta fälgar (dock inte med "chromelook"). Länk roadZter |
|
|
Firren: Glömde säga att det blir Goodyear F1 235/40-18 runt om för min del. Hoppas det inte blir för brett fram med 235??? Jag hade ju tidigare 245 bak så om du vill ha 255 bak är det nog inga problem, akta dig för vattenplaning bara! ;) Kom ihåg att det är en fördel att ha samma dimension på alla 4 däcken eftersom man då kan skifta fram och bakdäck när de där bak börjar bli slitna... roadZter |
|
|
ahhh, snygga fälgar, de kommer bli kanon på Z3:an :-) hm, undrar hur spårigt det blir med 235or fram (??). Får se hur mitt fälgbytarprojekt avlöper - men om det sker blir det brett bak, ingen tvekan ;-) mvh Anders BMWCS #4727 |
|
|
Kan inte tänka mig att 235 brett på samtliga 4 däck skall vara några problem på Z3'an med tanke på att standard är 225, d v s bara 1 cm bredare däck... Någon som vet? roadZter |
|
|
Har beställt Radial Styling med 255/35/18 bak och 225/40/18 fram, Michelin Pilot Sport. Pris 29.900 för en komplett hjulsats. Kolla BMW's fälgkatalog Ozz |
|
|
DanneZeta - Sagittan e fan en fräsh fälg! har själv varit ute o skruvat dit mina sagitta 20" i eftermidda... lite i största laget med 245/35-20 runt om på en 9½" fälg som sitter på en E39a... tar i lite grann i innerskärmen mot kupen vid fullt rattutslag, men skall nog kunna åtgärdas med värmepistol =) sen rullomkretsen skall vi inte tala om, vågar inte räkna på hur många procent det blir ? mvh Danne 390Nm - oljebrännare! vågar trotsa vintern = 20" monterade... =) |
|
|
Bmw-Danne, Jag vågar :) Skillnaden bör inte vara mer än ca 4% om du jämför med originalets "ballongdäck". Så jag tror inte du behöver vara orolig. 20 tummare? - Schysst! ps. vågar inte slänga på sommarsulorna än, is på vägarna här fortfarande.... Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.