|
|
|
|---|---|
|
Har ett konstigt ljud i bilen..kan närmast beskrivas som ett "brummande"..hörs som ett dovt ljud i bakgrunden i alla hastigheter och ökar med farten. Konstigt nog försvinner det i skarpa vänstersvängar. Jag har grubblat mig blå på vad detta kan vara, har lyft upp bilen..kört den med hjulen frilagda, slitit och dragigt i allt som kan tänkas låta, skiftat däck mellan fram/bak (ingen förändring) Sen slog det mig, kan det vara så enkelt att det är slitagevarnarna på däcken som lever om? Däcken är rätt slitna och mönstret har börjat komma ner till slitagevarnarna på vissa ställen? Nån som varit med om liknande eller på annat sätt kan bekräfta eller skjuta ner min teori? Kan tillägga att däcken är Falken FK451 | |
|
Slitagevarnare på däcken var nåt nytt för mig, men ljudet skulle kunna vara ett dåligt hjullager, det brukar låta som du beskriver, och tystnar i stort sätt helt när man svänger. BMW CS #5206 |
|
|
Borde inte man höra att hjullagret är dåligt om man har hjulen upphissade och "kör"? Finns det nåt annat sätt att kolla om det är hjullagret? |
|
| Vänster hjullager fram är slut. | |
|
Hej! Har du vinterdäck eller andra däck? Prova byt ... då vet du om det är däcken. Jag har falken bak och vid 110 knyck och uppåt hörs det ett rytmiskt dovt dunkande ... trodde det var bakaxlen men det var falken ... ljudet försvann när jag satte på vinterdäcken! Mvh Stephan Kramar du också ratten när det går undan?! |
|
|
Om du snurrar hjulet riktigt fort så hörs det, men då behöver du en sån där apparat som dom har på bilprovningen. Åk in till nån verkstad och be dom testa. BMW CS #5206 |
|
| Jag ska testa att byta däck till att börja med..Varför skulle det just vara vänster hjullager fram? Jag inbillar mig att det kommer bakifrån bilen. | |
parolof |
hissa upp bilen eller ett hjul i taget, Ta tag i överkant på hjulet och ruska kraftigt fram och tillbaka, glappar det så har du hittat felet |
|
Troligen ett dåligt hjullager, jag skulle tippa på vänster bak. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ferlin: Tystnar det med när du gör en kraftig vänstersväng så avlastar du vänster hjullager både framm och bak, men mest fram, då bilen kränger till höger och därigenom flyttar sin tyngdpunkt en aning.. ungefär.. *För att du älskar att köra* |
|
| Har också Falken FK 451, ock min bil "brummar" också. Har likadana symptomer som din bil, men hörs mest i låga hastigheter. Jag har bytt alla hjullagren, ock det hjalp inte. Har hört av flera at dessa däck låter så. Skal snart byta bakdäck, ock det skal bli interessant om "brummande" blir borta. | |
| Jag har också ett brummande ljud från framdäcken, men mitt mönsterdjup är väl 0.5mm och det lär bero på detta. Slitet hjullager märks på det sättet att det ofta går att rucka på däcket så man känner ett glapp och så är det mer ett malande metalliskt ljud vid körning, ganska kraftigt och det fortplantas in i själva chassiet/karossen och försvinner som sagt när man svänger då det hjulet med dåligt lager avlastas. Dåliga hjullager brukar inte låta mest vid låga farter, utan liknande styrka helatiden bara det att frkvensen på ljudet ökar med hastigheten. | |
|
Det behöver inte vara en kraftig vänstersväng..i en svag/måttlig vänsterkurva så tystnar ljudet markant. Jag får som sagt för mig att ljudet kommer bakifrån bilen, men ljud kan ju fortplanta sig på konstiga sätt. Jag har iofs aldrig hört hur ett kasst hjullager låter..men ska inte det vara ett mer "malande/skavande" ljud? Det här ljudet låter nästan som resonans...det kan tillta vid ca 70-80 om man kommer från högre hastighet. Ett enkelt sätt att utesluta däcken är ju att testa vinterdäcken men jag har tyvärr inte haft möjlighet att göra det ännu. Runarn: Meddela gärna hur det blev när du bytt däck! |
|
andlar |
Jag har samma ljud på min 318 vid 70 km och uppåt, trodde också det var ett hjullager som gett sig men så var det inte utan det var själva däcken som låter, märkte detta då jag bytte till vinterdäck och ljudet försvann helt. //Andlar |
| Uppföljning: Vänster hjullager bak bytt idag, problemet löst! | |
|
Skönt att det är löst, bra att du berättade vad det var! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.