|
|
|
|---|---|
|
Tja, I dag fick jag min "nya" 316 E46 i svart. Hur skönt som helst at åka BMW igen. Inte just den snabbaste moppe på hamnen, men helt ok till mina behov. Dock har den ett lite konstigt ljud, när man startar. Låter lite som en diesel, typ, men bara i en kort sekund. Det finns garanti på bilen, så om något är fel, skall det självklart åtgärdas, men jag ville fråga er vettiga mäniskor vad det är, innan jag börjar bråka med försäljaren.. Mvh. en glad CJ | |
|
Jag tror att det är dina hydrauliska ventiltryckare som låter. De behöver oljetryck innan de fungerar som det är tänkt. Det tar en stund innan trycket är uppbyggt i dem, och då kan motorn ticka en liten stund. |
|
| Ja fast det ska ju inte "knacka" som en diesel, då är det nog konstigt. Kör in till BMW och låt dem lyssna när du startar. Eller ännu hellre en oberoende verkstad eftersom du har garanti kvar och BMW kanske inte vill ta in den. | |
|
Som tur är, är det BMW som skall fixa fel, men återförsäljaren som skall betala, så BMW går nog bra. Jag tycker i övrigt också, att den kanske "rumler" (=dansk ord) bakifrån - men bara när man kör, inte i friläga - runt 2000 varv i fyran och femman. Vanligt, eller? Bilen har varit på en stor oberoende bilprovningsfirma, så något vidare är det nog inte - undrar mig bara lite. Angående "knackandet," så är det bara just är motorn går på. Låter inte som andra bilar med trötta lyftare, men man vet väl aldrig.. |
|
|
Det är väl tvärtom återförsäljarens verkstad som fixar felet och BMW som betalar om det är ett garantiärende? ___ //Ulf |
|
|
Om bilen stått okörd en längre period, kan det mycket väl vara så att de hydrauliska ventilspelsutjämnarna som kärvar lite. Ett par extra oljebyten med relativt tunn syntetolja brukar kunna 'skölja rent'. Med risk för att beskyllas för att 'svära i kyrkan' - Biltemas helsyntetiska olja uppfyller alla specifikationer med råge, och är extremt prisvärd. Jag skulle prova att hälla i Biltemas helsyntet 5W40-olja, och sen byta igen efter något hundratal mil - är du skeptisk mot Biltema-olja kan du ju alltid hälla i fullprisolja vid det bytet. Vad beträffar 'rumlandet' bakifrån, är det en välkänd E46-sjuka. Alla E46 jag kört har släppt in mycket väg- och däckljud bakifrån - coupeerna verkar vara värst. Inget fel på bilen troligen, E46:or låter helt enkelt en del 'bakifrån'! /// Gunnar E. |
|
|
@Programmer: Nej, bilen är köpt begagnad från en leasingfirma, som har ett avtal med BMW.. @Gunnare: Tyvärr bor jag i Köpenhamn, men även här går det att hitta billig helsyntet 5w-40. Bilen har dock just fått ett oljebyte. Vill det göra en skillnad om man kör på, typ, Shell Vpower eller något sånt (bensin altså)? Och att 'rumlandet' inte är något att oroa sig för är ju bara bra! Tack för hjälpen. |
|
|
Vilken bensin du kör på är helt betydelselöst, den kommer liksom aldrig i kontakt med ventilmekanismen.... Det viktiga är att du använder en relativt tunn helsyntetisk olja, som är den oljetyp som har bäst rengörande och smutslösande egenskaper. BMW-motorer med hydraulisk ventilspelsutjämning är väldigt känsliga. Kör man för länge med samma olja, eller med mineralolja av mindre god kvalitet, så är risken stor att ventilmekanismen 'beckar ihop' med ventilslammer som följd. Förresten har Biltema ett varuhus i Naestved, inte så långt från Köpenhamn... 4 liter helsyntet 5W-40, artikelnr 36-431, kostar 149,00 DKK. Rekommenderas om du inte är säker på att det redan är helsyntetisk olja i motorn. /// Gunnar E. |
|
| Tack så mycket för en bra förklaring och info! Næstved ligger ca. 10-12 mil från där jag bor, men en lokal mekar-affär har Mobil1 5w-40 för 179:- DKK. Det är BMW som har bytt oljan för 10 mil sen. Ljudet är bara där ibland, oberoende av temperatur etc. . Lite konstigt, men dom får kolla upp det hos BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.