|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Så är man äntligen Bmwägare efter ha sucktat ett par år. Blev en lite äldre variant men den duger åt mig ett tag för att pröva på lite. Hittade en 325i /C som aldrig varit vinterkörd påstod killen och det kan säkert väl stämma för det finns varken vinterhjul eller rost på den ;) .. skämt å sido så finns det ju naturligvis lite skönhetsfläckar på den som jag hoppas få lite tips om hur man kan åtgärda så man slipper se en bilmekaniker fika upp 1500 av de 2000 spänn man betalar för reparationen. Jag har även sökt på forumet efter det jag undrar så slipper alla påpekare med musarm påpeka detta :) Bara fiskar efter så mycket info som möjligt här därför jag skriver detta. 1. Nyckeln är väldigt sliten, båda knapparna saknas. Hur dyrt är det att byta nycklar och vilka alternativ har man? Kan man få reservnyckeln som en fjärrnyckel också? kanske dum fråga men jag ställer den ändå :) 2. Ratten är sliten men det verkar inte som nån bilfirma vill ta sig an rattar med airbag eftersom det är så hög säkerhetsrisk? Nån som har ett smart förslag .. det smidigaste vore ju att bara byta ut lädret på plats men det verkar ju lite overkill kanske? .. 3. En knapp på datorn(stora) verkar inte fungera är helt stum. Är en av nummerknapparna. Lite jobbigt att inte kunna ställa klockan rätt, är det svårt att åtgärda själv? 4. Bensinmätaren funkar inte! Hade loss baksätet och hittade hålet den går ner i. Blev lättad när jag insåg att man inte behöver ta loss tanken. Men är det svårt att byta hela satsen själv? .. skulle behöva byta en lampa i instrumentpanelen med. hittade bara en förklaring på tyska hur man tar loss panelhuset och den var inte ens en bra förklaring på tyska :) tacksam för tips... 5. Ratten är inte "rak" när man kör rakt fram. Hjälper en hjulinställning detta och vad är rinmligt pris? Tänkte även switsha bak å framhjul så de slits lite rimligare. Har fått pris mellan 800 - 1200 för detta fram å bak ... bra dåligt pris? 6.Växellådan, vid kallstart så kan det riva lite i den när man lägger i ettan och tvåan snabbt .. tar man det lugnt så går det. Sen när bilen blir varm så går det mycket lättare utan att det blir skrapljud... Oljan i växellådan är nybytt, kan det vara den där plastkulan under spaken som är sliten eller är det nått dyrare? :) .. aja den går ju att andvända utan problem iaf bara lite störande när man glider i stan... 7. Har en m3läpp på ifram som varit i några vägbulor i sin dar, tänkte spackla igen sprickorna och lacka om den. Nån som har ett bra tips på vad för spackel som funkar bäst och vart man får tag i rätt färger för lackering. tror färgen heter montreolröd, bilen är även nedlackad .. tips på detta mottages tacksamt. Hur dyrt skulle det vara att lämna in det helt på firma? .. nån som gjort det? Ok detta var mitt bästa försök till att tjöta hål i huvudet på er ;) nej men jag är tacksam för alla inlägg och erfarenheter som kan få mig att fixa till min pärla.. Mvh // Micke | |
bmw_zoran |
fråga 4a,,, panelen är ganska lätt o plocka loss ,, tag först bort ratten ,, de går ju lätt,, sen sitter 2 skruv på ovansidan av mätaren ,, dom skruvar du bort,, den e de bara dra ut den lite försiktigt =) |
|
5an: Japp d hjälper å göra en hjulinställning. Påpeka bara för dom att ratten e sne innan dom börjar så att dom vet d... 6an: Kan ju vara synkringar som börjar vara slitna. Så länge oljan inte smörjer nog bra så skrapar d. Men Sen när du "vispat" runt oljan lite så funkar d. Kan bli värre me tiden men d e ju bara en gissning. Rätt dyrt ifall d e d. 7an: ca 1500spänn skulle ja tippa på att lämna in den å få allt gjort.. Men d beror ju på hur tur du har me lackerarare. =) Kan bli både billigare å dyrare men där i krokarna iaf.. - Smakar det så kostar det, tyvärr! - |
|
|
fråga 4: du behöver inte ta loss ratten, går att lirka ut mätarhuset endå. däremot bör du lossa panelen nedanför så du kommer åt huset från baksidan, då kan du trycka ut huset efter att skruvarna e borta. lite svårt att få tag i huset från utsidan. angående ratten så byt hela, bara kruva bort den gamla å sätt dit den nya, var lite försiktig..men inte så överdrivet som "alla" säger, airbagen smäller inte så lätt, var normalförsiktig bara. kan hända att du måste återställa airbag lampan efteråt, kanske slipper de om du under tiden ratten e borta inte vrider på nyckeln. mvh crille the sky is the limit! |
|
|
Är d inte så att bilen måste rulla i en viss hastighet för att den ska kunna lösa ut airbagen? - Smakar det så kostar det, tyvärr! - |
|
| Vad händer om man står still och blir påkörd då? .. Har för mig att kudden ska lösa ut då med. Fast jag kan ha fel .. | |
|
Fråga 5, annars är 800 - 1000 ett bra pris på en 4-hjulsinställning. Ialla fall i stockholm. /Johan (som ringt en och annan däckverkstad om 4-hjulsins.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.