|
|
|
|---|---|
|
hallo! hur fungerar tomgången på en M3:a 93:a? är det så att tempgivaren (som tillhör boxen) styr det? flödar sedan boxen bara på spridarna så att motorn får mer bränsle? vad gör Luft pumpen? har den med detta att göra med? tack för svar! | |
|
Hur tomgången fungerar, tja det gör den inte, inte på min i alla fall. Satans jojo upp och ner, mest ner, skittomgång! mvh/Flisan |
|
Grusse |
När tomgången går som en jojo när bilen är varm beror ofta på att tempgivaren är dålig. Dom brukar inte vara så dyr nya så det är värt att prova att byta den. Luftpumpen, menar du tomgångsmotorn då? |
|
ja både tomgångensmotorn och den som heter air pump enligt bmw återförsäljarfe den som sitter under ac pumpen och blser in luft i toppen som är omätt, vid kall start?! //Jimmy |
|
|
luft pumpen behöver du inte bry dig om! Den pumpar bara in syre i grenröret för att få bättre för bränning på avgaserna. Kolla så att inte tomgångs motorn kärvar,sitter under insuget på ett fäste på motorn. smörj den med 5-56. Och en annan sak du ska kolla är att spjällena stänger helt, gör dom inte det kan tomgången börja vandra... |
|
|
M3Gtfigge: vart på motorn tänker du att jag skall smörja? har haft insug och allt av idag, något man bör kolla extra noga efter? men om luftpumpen pumpar in luft när bilen är varv kan bilen väl gå för fett och få en taskig tomgång? har även problem med att den går för fett...;( TAck |
|
|
Du sprutar in i tomgångs motorn.MenTroligt vis är nån av lamdasonderna trasiga! kan gå ryckigt och vandra då! kolla hur lamda värdena ligger... |
|
|
Jag ska prova att byta tempsensorn nästa vecka så får vi se om det hjälper. Hoppas verkligen det. Ska nämligen ändå göra en ventilspelskontroll på BMW verkstad så då tänkte jag passa på att felsöka lite kring mina andra problem som jag har, fet gång, dålig tomgång och taskigt drag i maskin. mvh/Flisan |
|
|
Jag ska prova att byta tempsensorn nästa vecka så får vi se om det hjälper. Hoppas verkligen det. Ska nämligen ändå göra en ventilspelskontroll på BMW verkstad så då tänkte jag passa på att felsöka lite kring mina andra problem som jag har, fet gång, dålig tomgång och taskigt drag i maskin. mvh/Flisan |
|
|
Lambdavärdena ligger ju bra! fullt godkända på besikningen några fel förslag på fel? /7Jimmy |
|
|
Kan det inte vara spridarna som är slitna då? kompisen hade sammma symtåm på sin bil.har du inga andra och prova med... KEEP THE TROTTLE WFO WIDE FUCKING OPEN |
|
Mr M3 |
någon som vet vad tempsensorn kostar och vart den sitter street/stripp bmw M3 |
|
hur stora spridare är det då? mågon som vet?? //JImmy |
|
| symtåm? | |
|
Motor tempgivaren är blå och sitter på termostathuset,sitter även en svart brevid som sköter instrumenteringen... KEEP THE TROTTLE WFO WIDE FUCKING OPEN |
|
|
Jag har för mig att det sitter 256cc spridare om jag inte minns fel! KEEP THE TROTTLE WFO WIDE FUCKING OPEN |
|
|
Hur många ohm , får en Tempgivare avvika från typå värdet för att den skall räknas som okej då? någon som vet?? //jIMMY |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.