|
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade in M5:an på BMW i Augsburg (Bayern) igår. Fick jättebra bemötande. Det följde med en servicekille som kollade på bilen, noterade mätarställningen etc. Eftersom de inte hade tid att göra någon Inspektion 2 på min bil så sa de att de i alla fall kunde göra motoroljeservicen samt lite andra småsaker. När jag kom först så var jag inte med i deras schema, men de fixade det och bilen fick komma in redan efter 10 minuter, fast att de hade bråttom med andra bilar som också var där inne i hallen för service. De bytte motoroljan + filter, bromsvätska, rattkrans samt båda framdäcken. Detta tog ca 2 timmar och allt gjordes väldigt nogrannt. Under tiden medan jag väntade så bjöd de på dricka i deras lilla "minibar". När bilen var klar så fick jag följa med ut i hallen till bilen. Där visade de mig på oljestickan att oljan var helt ny. Samt både berättade och visade allt de hade gjort med den. Dessutom under kostnad så hade de kollat kylarvätskan, hur mycket den klarade + spolarvätskan och oljenivån. De hade också sagt att det kunde vara bra att göra en framvagnsinställning för bilen drog lite åt höger. Hade också blivit lovad ett fast pris, som de sedan sänkte med 15%, utan att jag hade sagt något. Alla var trevliga och tog väl hand om sina kunder! Samma sak när jag beställde delar. Superbra! Om någon har vägarna förbi Bayern så kan jag rekommendera "Autohaus Augsburg-Göggingen". De sa också att det var kul att få se en M5 E34 inne i hallen. De är inte så vanliga längre, enligt dem! //Schnitzer | |
hampe m3 |
Fy vad trevligt, det är så ja vill att det ska va när man lämmnar in bilen här på hemma plan, kan bara säga grattis, detta motagande kommer du nog inte få igen om du lämnar in den i sverige, då ska man va glad om man får tillbacka den uttan en bruttal busskörning på kal motor o o för litte olja, kvarglömda verktygg mm,,,,, avonsjuk i dubbel bemärkelse ;) mvh H |
|
Egentligen ingest konstigt med bemötande, all i sin ordning. Dvs det är så det borde vara. Frågan är om man någonstans i Sverige kan få samma bemötande? |
|
|
Nej, jag vet inget ställe än, men jag är väldigt nöjd. Att t.o.m. mekaninkerna och servicekillen som skötte pappersarbetet var med och visade mig bilen var helt otroligt. Dessutom så är det mycket bättre priser än i Sverige, och då snackar vi inte om någon rabatt heller. Jag hade med mig egen Castrol 10W-60 olja med filter. De gav mig en motoroljeservicestämpel samt arbetet för 238 kr och bromsvätskebyte med olja och arbete för 325 kr. Jag tycker i alla fall inte att det är mycket pengar för det. Bara att ge sig ut och köpa olja kostar. Dessutom så fick jag också en bromsvätskestämpel i service-häftet. De tog in bilen och bytte framdäcken för 200 kr. Det är vad min däckverstad tar hemma, men nu pratar vi BMW. Att byta rattkransen med risken att få airbagen i ansiktet eller att den blir defekt på något sätt kostade 490 kr. Jag tyckte inte att det var mycket pengar att prata om. //Schnitzer |
|
Gemini__ |
Trevlig läsning. Alltid trevligt att bli positivt överraskad. Vågar man fråga hur mycket rattkransen kostade? Och hur gick det till vid beställningen, hade de en i lager månntro? Tänkte eftersom det är en i individualutförande du har. Mvh: Thomas |
|
Dessutom så kände jag att bromsarna tog mycket bättre när jag fick bilen och även när jag har varit ute och kört idag, så jag är 100% säker på att de har bytt oljan. Det var extra bra att de verkligen visade mig allt de hade gjort. Sa exakt på centet hur mycket de delarna kostade som jag behövde byta. Det är då man känner att det är värt att lämna in. //Schnitzer |
|
|
Gemini__: Jag har en speciell kontakt med ett annat BMW-företag i Tyskland som jag kan köpa delar till väldigt bra priser. Rabatter från 5-40% beroende på vilka delar det handlar om. Rattkransen var inte direkt jättebillig, men jag fick en likadan (fast jag valde en med greppen). Min bil hade inga M-stygn på rattkransen från fabrik så det blev inga M-stygn nu heller. Ratten gick på lite över 3000 kr, men med min rabatt som i detta fall var 20% så landade det hela på 2600 kr inkl. frakten. Den förra ratten var så smutsig att jag inte kunde se den. Det blev heller inte så stora nyanser skinnen imellan vilket var bra. Känns kul nu när den är i bra skick. Från samma företag beställde jag bromsar runt om till min M5, alltså både bromsskivor och belägg. Det gick lös på 4100 kr med frakten. Dessa sakerna är då vädligt tunga. Det är så tungt så de sa att de inte kunde skicka de till Sverige, så jag beställde de nu när jag är i Tyskland så jag får dem. Kan ju gå att skicka till Sverige, men det blir en jädra fraktkostnad. //Schnitzer |
|
|
Trevligt med sådana verkstadsbesök. Tror tyvärr att det sämre bemötandet / kvaliteten på arbetet i Sverige beror på att mekanikeryrket i Tyskland har högre status än vad det har i Sverige. I Sverige är tråkigt nog fordonsprogrammet lite av en "slasktratt" för dem med lite sämre betyg eller dem som är skoltrötta (nu menar jag förstås inte att ALLA som söker till fordonstekniskt har dåliga betyg eller missköter sin skolgång). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Schnitzer: Under min tid som M3 ägare så fick jag bra behandling vid varje service/kontroll. De fick kolla mätarställning notera på service order, vi gick även igenom bilens skick noterade ev skador. Vid hämntning av bil gjordes samma sak detta var för mig naturligt dock hände det en gång att man sa att man inte hade tid för detta, men efter lite påtryckningar senare via mejl så löste det sig. Så om du frågar mig så fick jag liknande bemötade hos Bmw Solna och jag håller med andra detta kanske borde vara naturligt, dock var jag extrem noga med min bil:)) |
|
|
Det är skillnad på folk och folk. När jag köpte en ny BMW hos lokala handlaren var jag kung i ett par år. Andra som kommit med importerade bilar med några år på nacken har blivit betydligt sämre behandlade ... Å ena sidan förstår man handlaren, de hade trots allt gjort en kraftig förtjänst på att sälja en ny bil till mig, å andra sidan tycker man att alla kunder förtjänar att få ett bra bemötande. |
|
|
tryggve: Förstår precis vad du menar. Det är ju sant. De som arbetade på min bil var också väldigt unga, mellan 22-25 år och de gjorde ett väldigt bra arbete. starre: Vad kul/bra att du fick ett sånt bemötande. Har aldrig fått det i Sverige tyvärr, ändå om den BMW-verkstaden (auktoriserad) som jag lämnar in till är bra så var det här snäppet bättre. Väldigt nöjd med deras arbete. Det märks att det finns resurser och vilja hos folket här nere (service-tänkande). dali: Håller med dig! Alla borde få samma bemötande, även om man bara gör ett litet köp. Alla kunder är ju viktiga och kommer med största sannolikhet tillbaka om de har fått ett bra intryck. //Schnitzer |
|
|
Kul att höra ! vad gör du i Tyskland Schnitzer ? //Marc |
|
Gemini__ |
Schnitzer: Ok, ja det kostar att ligga på topp. Nu måste bilen vara superfin invändigt iaf, ny rattkrans var kronan på verket =) |
bmw jesus |
I sverige har man värkstäder i vinstsyfte, medans man i tyskland har den i ren servicesyfte mot kunden... Så de bir ju lite av ett Willys på värkstäderna i sverige, snabbt och lite halvfel, och man ska göra så många jobb som möjligt. Så då hinner man inte att lysna på kunden o.s.v..... (trist) Sen är ju inte bmw så stort i sverige så de blir lite av en gungbräda, när man säljer mycke bil kan man ha bra servis mot kunder på eftermarknaden. Medans när man säljer lite ska eftermarknaden dra in kulorna.... I tyskland säljer man ju mycke bil hela tiden så dom har ju värkstan som en ren service den får kosta BMW pengar.... |
|
pimpen: Jag har studerat här och ska hem så fort jag har fått mina BMW-delar. Gemini__: Ja, den är ganska fin nu. Ska hålla på lite med "Leder Lotion" som jag köpte på BMW, så kanske det blir ännu finare. //Schnitzer |
|
|
Sen har vi det stora problemet i Sverige kring anställningslagar och förordningar, i USA får du kicka en oproduktiv, omotiverad, slö och allmänt inkompetent anställd no-questions-asked, i Sverige hindrar vår lag företagen från att göra detta. Detta återspeglas självklart i vårt samhälle på ett negativt sätt. Kolla bara när man går in i vilken klädesaffär som helst, i USA tex. flyger expediten artigt fram direkt och frågar om man behöver hjälp och hur han/hon kan stå till tjänst, i Sverige är det inte ovanligt att någon arrogant idiot står och filar naglarna och pratar i telefon, totalt ointresserad av att sälja. Likadant på BMW... MVH, E38B12 |
|
|
Tyskarna har en lite hårdare moral och högre ställda krav på service och kundbemötande. Minns när jag i höstas besökte BMW Niederlassung Essen (Nej det är ingen matbutik :)). Vid servicedisken stod en herre och skällde ut servicepersonalen så att det ekade i hela den (stora) lokalen. Han gormande något helt infernaliskt och det gick inte att begripa vad han ville få fram mellan alla svordomar. Jag har mycket svårt att se "Svensson" göra samma sak. "Svensson" går istället hem och surar, och gnatar sedan på alla han känner och påpekar att det är "förjävligt". Nu var denne tyske herre säkert ett extremfall, men det känns på något vis som att tyskarna har högre ställda krav på Service und Ordnung! :) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle; Ordnung Muss Sein ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Kalle Hansen: Håller med! Jag var dit idag igen för att beställa en list till stötfångaren bak. Listen gick på 400 kr (ingen rabatt) och när jag frågade när den skulle komma så fick jag höra "vi har den redan hemma". Oj, den var imponerande. Så det var bara att köpa den och gå ut till bilen och ta av den gamla och sätta dit den nya. Verkligen bra! //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.