AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
558

Vibrationer i 80 km/h

Har en e34 540 med vibrationer i 80 km/h. Vet att det är ett känt problem med lite vivrationer i 540. Men jag tror inte jag har samma symtom. Mina vibrationer kommer bara kring 80, och dom är relativt små. Samma med sommar som vinterdäck, inga vibrationer vid inbromsning. Mina tankar dras till ev. bussningar..
Vad tror ni om det, vid lite gaspådrad från nästan stillastående knäpper det till lite i bakvagnen. Skulle allt kunna hänga ihop med silentblocken?
Hade en manuell förut och då var det inga problem att lista ut när blocken var slut. Men hur känner man av det med automaten? Strunt samma, jag berörs inte så mycket av blocken, det är vibrationerna jag skulle önska försvinna. Man blir ju så petig....

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Es
96
Eson
520i -88
Tjenna tobbz!

En tanke kan vara att spindelled eller styrleden börjar bli lite glapp. Hade detta feomen på pån E34:a, bytte spindelled och styrled på höger rep. vänster sida. Resultatet vart mycket bättre, den enda som var kva var den lilla obalans jag hade i däcken.

Som sagt en tanke...
Ha det Bra!
//Eson

--------------------------------------------------------------------
Olyckor sker (nästan) alltid mellan punkt A & B
Uppehåll dig därför så kort tid som möjligt på denna sträcka
--------------------------------------------------------------------
Man bockar och bugar för svaret!
Fler synpunkter?

BMW-Yoda
Justera styrsnäckan, det gjorde jag på en e28 idag med samma vibbar. Problemet försvann. Det ska tydligen vara samma justering på en e34.

BMW-Yoda
-BMW Yoda: tack för tippset men det hade jag på min e32:a och då slog det i ratten. det gör det inte på denna, slog det inte i ratten på dig e28? Så den gick att ställa in, jag fick byta hela min = dyrt!

jo
13
johced
540 1996 E34
Hej du,

Jag har också en 540iT (E34 1996) (6 växladmanuell) med vibrationer. Under en inspektion av min krängningshämmare (som måste bytas) upptäckte vi ett av mina två motorfästen var trasiga. De frågade direkt om jag hade vibrationer och visst hade jag det. Tydligen byter dem en sån per vecka på vår modell! Jag hade lite olja som läckte och förstörde gummit runt fästet.

Det gör att motorn sitter snett och lyfter sig själv när man gasar och kör halvfort.

Lätt att hitta också, om du kan lyfta bilen något.

En tanke bara......

(förresten så lämnar jag in bilen på lagning på torsdag - jag hör av mig då om det löste problemet).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.