|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vi har en svensksåld BMW M5 av årsmodell 1999. Bilen har rullat strax över 18000 mil och Vanos skall vara utbytt i vintras. Vi använder en Racing Syntec olja 10W-60. Fastän vi inte kör speciellt snabbt med bilen så förbrukar den ca en liter på 100 mil eller mer vilket verkar vara mycket. När vi startar bilen som varm hör vi ibland ett klingande ljud och det kommer även ett "rasslande" eller något "mullrande" ljud vilket försvinner inom 1-2 sekunder. Därefter låter allt normalt. Vid kallstart hör man ej detta ljud. kan detta ha ett samband? mvh Leif Leif.S | |
|
Det ljudet är bara ett skönhetsfel på M5 E39, de tidiga årsmodellerna. Det ska vad jag vet inte vara farligt på något sätt. De första årsmodellerna har också högre oljeförbrukning. Lite mer information: Länk //Schnitzer |
|
|
Jag har också en -99 och den drar olja som din. Tyvärr är det rätt vanligt men det är bara att fylla på så går den som en dröm. Jag har snart haft min i två år och det är i stort sett det enda "problemet" jag haft och det är väl då helt OK: Så gilla läget - fyll på och njut! Oljan bör du välja att köpa på nätet ty den är ju annars rätt dyr. Säljare kan du söka på Powerbörsen. Startoljudet hör jag också någon gång ibland och det sägs ha att göra med att det kan ta en kort stund innan oljetrycket i vanosarna blir det rätta. Be happy and drive carefully!!! Ricke |
|
kilroy |
En liter olja på 100 mil låter lite "mycket"...men å andra sidan har jag hört ganska många M5-ägare som har den förbrukningen. Min M5:a tenderar till att dra mindre olja efterhand...det kan ju också bero på att jag kör den snällare idag än i början...Om "rasslet" bara är ett skönhetsfel eller inte vill jag låta vara osagt. Jag hade samma "rasslande" i min men det försvann praktiskt taget helt och hållet efter vanosbytet.Mvh kilroy"Det är min enorma ödmjukhet som gör mig så älskad" |
|
Leif: som de tidigare skrivit välkänd men ofarligt. Använd sökfunktionen! Min M5 som är tillverkad mars 2000 drar ingen olja. Behöver inte fylla på något mellan servicarna. Anledningen är följande (taget ur BMW's verkstadsdokumentation): Engine oil consumption E39 / S62 Complaint: Engine oil consumption is greater than 1.5 litres per 1,000 km after a running-in phase of 10,000 km. Cause: Unfavourable running-in characteristics of cylinder barrels with the piston rings. Affected vehicles: E39 S62 (M5) Manufacturing period: Start of series production (September 1998) until end of February 2000. The following actions have been taken in series production: January 1999: Optimised honing procedure for cylinder barrels. February 2000: New, improved piston rings fitted. |
|
|
använd Castrol TWS Motorsport (10-60), den är speciellt framtagen för BMW M5, och ska även minska förbrukningen av olja (årsmodell 99-00), men det tror jag bara är marginellt. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Såg inte att Schnitzer redan svarat samma sak fast på svenska! | |
|
Peter U: Precis, som också är tagen från BMW, fast jag har skrivit om det litegrann. //Schnitzer |
|
sebbe_bmw |
Schnitzer: Är det normalt att en M5 2002-2003 tickar vid kallstart i några minuter för att sedan gå hur silkeslent som helst? Sebbe |
|
sebbe_bmw: Vad jag vet/hört så ska det endast vara på de tidiga årsmodellerna. "Tickar vid kallstart", alltså det är bara någon sekund, sedan slutar det. Jag vet inte hur de andra M5 2002-2003 här på forumet är vid kallstart, men har inte dem det problemet så kan det ju vara något som har blivit galet, i alla fall vad jag tror. Vanosbyte har ju varit på alla årsmodellerna på M5 E39. Kanske är på gång i såna fall. Som jag har uppfattat det så börjar den bara gå dåligt och oroligt när det är vanosproblem. Så var det i alla fall på en tysk M5 E39. //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
sebbe_bmw |
Okej! Det tickar typ som en bil med ventilerna dåligt inställt i ngn minut för att sedan tystna... Den går inte sämre och är helt tyst och fin när den är varm.... Bör man vara orolig för en sådan här sak? Sebbe |
|
sebbe_bmw: Orolig vet jag inte, men det bör du kolla upp för att vara på den säkra sidan. Prata gärna med någon "kunnig" på BMW. De borde kunna ge dig en förklaring varför den tickar så. //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De tidiga tickade/rasslade vid start pga att vanossystemet tömdes på olja när motorns stog still, har modifieradats med en "backventil och elpump" på en del tidiga och ändrad till de senare. Ett rent skönhetsfel som är ofaligt bara tråkigt att lyssna på. Även nyare M5 kan ha lite oväsen för sig i ventileriet vid kall och även när man kört den hårt har jag noterat så Sebbe, jag skulle inte oroa mig. Angående oljeförbrukning så har det bytts en del motorblock på garanti på de första årsmodellerna, senare från våren 2000 så blev det bättre bearbetade cylinderlopp och andra kolvringar för att minska oljeförbrukningen. EN del tidiga drar inte nämnvärt med olja alls, men kan det möjligtvis beror på hur bilen blev inkörd ?? ///MVH Hasso Länk |
Lasse Karlsson |
Har varit lycklig ägare till en M5:a tidig 02:a sen i maj. Den har gått runt 350 mil med mig vid ratten nu, och iofs är den inte så hårt körd(gick som tjänstebil i Tyskland, så har inte så bra koll på hur den är körd där) av mig, men jag har kollat oljan regelbundet, och inte registrerat nån oljekonsumtion alls! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.