|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har läst och läst ang. de projekt som genomförts för att uppdatera ljudet i BMW, som nästan alla är överens om när det kommer till bristande originalsystem. Så är det även i det jag själv har att spela i. (Original, varken H/K eller Hifi-system) Har kommit fram till en första inriktning, vilket är: DLS UP6 2-vägs framsystem. DLS 425 Coaxial 5,25" baksystem. Ngn form av slutsteg med högnivåingång. Frågan är följande: Hur stort steg bör jag gå på, effektmässigt? Separata för fram och baksystem, eller ett 4-kanalssteg? Montering av steget under hatthyllan eller går det att "gömma" någonstans? (Kravet är att lastutrymmet inte ska försämras märkbart. Tacksam för lite åsikter. MVH Tobias | |
|
Egentligen är det onödigt med högtalare bak, ljudet vill du ju ha framifrån, såvida dina baksätespassagerare betalar en del av ljudanläggningen ;) Vad du istället kan göra är att bygga in ett par 8" eller 6x9" i hatthyllan underifrån i en "låda", såsom det sitter i bilar med H/K-system (som min). Den tar inte så stor plats eftersom högtalarna sitter med magneten uppåt genom två hål i hatthyllan. Det ger dig lite mer knuff i basen utan att ta plats. Jag ska dock experimentera lite med placering och fasvändning med min bils "baslåda". Jag har bytt H/K-elementen i lådan till andra 6x9" vilket gav ett lyft, trots att jag med flit köpte det billigaste MDS hade eftersom jag håller på att labba lite. Framsystemet är bytt till DLS UP6, tyvärr blev original mellanregister kvar, det får bli ett senare bekymmer. Ett 4-kanalssteg är bra om du inte ska köra två separata, så att du kan justera nivån mellan framsystem och bas/bakhögtalare, det finns tomutrymmen bakom panelerna i bagaget där du kan gömma steget, får du värmeproblem (steget slår av pga överhettning) så får man väl bygga om eller bygga in en fläkt. Angel eyesen monterade!Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.