AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
863

Bilprovning av M535 / E 28

Paap Reeder
Hej!

Tog ner "Gråben" från pallbockarna (efter 4 månader) och åkte till bilprovningen i morse.
CO 1,5 !! efter 41500 mil. Otroligt med dessa M30-snurror. Går hur länge som helst. ...Okej då .... litet service och omtanke har den ju fått genom milen.

Träffade på en mycket kunnig och trevlig bilprovare. Min "order" till honom var att "skriv upp det lilla minsta du hittar".

Ett bromsrör bak + vä blinkerslampa (kollade i går kväll och då var den alert) + hö skärmblinkers (var demonterad ty jag håller just på och renoverar litet under skärmbreddarna ... he, he ... efter blästring blev det en genomskinlig skärm typ som de moderna PC- chassierna ... men efter att övat upp mitt tennsmide så blev skärmen nyskick ...) + ett av TRX´en var litet svårt att exakt se vilket mönster det varit från början (.. hann inte ta ner mina nya från vinden i går ..).
Således bara "litet småkrafs" samt att bromsröret var sunkigt redan förra året.

Kuriosa .... ett av TRX ´en var från v 17 år 85!!. Övrig stationspersonal inkallades för titt.

Varför "Gråben" ... jo på allmän väg slukar den med 3,91, små 4-cylindriga familjebilar som varjen äter småkycklingar ....

Har kört den på bara garageförsäkringen ToR till närmaste SBP ... varför jag inte riktigt har känt på den på väg men bara anat vägkänslan och greppet ...jmf med E32/V12:an ... mycket kul saker blir det inför sommaren ...

MVH /// Paap R
Paap Reeder
.. stavar lika sunkigt som mitt långa rostiga bromsrör är krokigt.
Således j=g i ett ord.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker det bara blir roligare och roligare att ha min gamla M535:a rullande....Snart ser man ju inte några M535:or "på sta'n" längre.
Tänkte ett tag på att sälja...Men,neee,inte nu iaf :)

Bilprovningen ser jag som ett kul sätt att få se vilka fel eller brister de hittar :)
Har inte varit några större problem med besiktningen under min ägo.(ja,visst...fjäderbensbyten,bromsrör och sån't "krafs" har det varit iofs,men det är ju fullt normalt efter snart 37000mil :))

Men det man aldrig behöver vara orolig för inför stundande besiktning är avgasvärdena(hitintills har det varit kanonvärden på CO(ca 0,7-1,5 alla ggr) och dem ggr jag själv av intresse noterat HC värdena så har de varit kring 100ppm=perfekt :))

Mvh Janne.
Paap,

Trevlig berättelse, härligt att höra att bilarna "are still goin' strong"...

v17, 1985, och jag tyckte mina M-sys 1-däck till E34an från 1989 var gamla :D

MVH,
E38B12
Paap Reeder
... vilket pundhuvud jag var som inte skrev ner HC. Var väl för trött i morse. Attans jäklar.

Nåväl Gråben stressade upp mig litet i morse ty M30:ian ville inte i gång!!?? ... trots att jag pratade med den om den stora dagen i går!!
Jag hade under alla månaderna haft en Defa underhållsladdare igång på den. Men så i går så startade jag tre ggr utan att köra ens runt kvarteret eftersom den står på garageförsäkring. Den surade ner sig litet när den skulle ur idet.

Så i morse så ville mitt 4 år gamla Tudor Power 3 inte längre vara med ...(trots Defa) ... tog båtbatteriet - Gråben skall nämligen med sitt drag dra båten till sjön - men inte heller det batteriet orkade riktigt få fart på M30:ian.
Skarvade 3x2 startkablar bort till M70:ian ... som naturligtvis stod med nosen in under båten så huven gick bara att öppna ca 20 cm.... och dikt an bakom stod Gråben. Kofångare mot kofångare.
(Dom stod säkert under natten och pratade lite skit om ägaren ...att han kör för hårt och aldrig riktigt pysslar om oss ...o s v)
MC Murphey var således igång på alla vis ... men V12:an sänkte Murphey och M30 sprang igång ...... men det luktade sur soppa längs hela gatan.

MVH /// Paap R
Paap! Jag skulle mycket gärna vilja se några beskrivande bilder på din M535:a, samt en liten lista på modifieringar. Det känns som att din bil är ur-M535:an bland alla andra. (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Paap Reeder
Hej J.L!

Jag har "byggt tillbaka" många saker och nu är väl bara M5 slutvxln kvar som inte är original + simonzen.

Har "Taggat ner" litet s a s.

Från början var det en man men jag byggde om till aut för några år sedan.
Sedan kom det på MotorNord steg II.

I sommar skall jag se över karossen ordentligt. Vet att framskärmarnas främre nederkanter inte "pallar för en sidokrock i 30". Var ett förbisende avseende underredsbehandlingen av mig i början som gjorde att rosten fick fäste där.
I övrigt har jag bara stenskottsskador, dörruppslag och litet sånt krafs att ta hand om.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.