|
|
|
|---|---|
| Hallå! Har en e30 touring -92 som har ett underligt ljud från fläktsystemet. Det låter som en elmotor eller fläkt som går. Det underliga är att ljudet låter oavsett om fläkten är på eller ej. Stänger jag av värmen helt försvinner ljudet. Har fått tips om att det kan vara en liten elmotor på torpedplåten som är kass. Vet ej om ljudet försvinner när värmen är helt avstängd eller om det är ett spjäll eller liknande som stängs när värmen stängs av och att man därmed inte hör ljudet, trots att det finns kvar. Finns denna elmotor på min bil och i så fall vad kan man göra? Är det dyrt? Kan det vara något annat som strular? | |
| det kan vara fel det styrdornet som sitter i torped vägen.. gör så att du kopplar bort anslutningen till styrdornet och kör en runda med bilen, låter det fortfarande? är det så att han blir tyst så sitter felet i styrdornet. | |
| Tack för tipset! En eller snarare två frågor: Var sitter styrdornet och vad gör man om det är trasigt/kostnad? | |
| om du öppnar huven och tittar in i torped vägen så ser du den en rätt så liten sak. är den trasig så får du bytta den.. kolla på skroten först innan du köper nytt.. | |
| Har ett liknande ljud på min 518. Dessutom är värmen seg, dvs om jag ändrar temperaturen på vredet i bilen så tar det lång tid innan temperaturen på luften som blåser ut ändras. Kan det bero på styrdonet? Vad kan det kosta att fixa? | |
| Jakob-lkpg.. ditt problem lutar nog mer åt att värme paketet håller på att göra sitt.. men visst kan det var styrdornet också.. men titta på värmepaketet först innan du börjar titta på styrdornet!!.. | |
| Tack för svaret skall pröva i helgen, bara det slutar att regna. | |
|
E30 har en elektrisk cirkulationspump, som är till för att få jämnt flöde genom värmepaketet - på låga varv pumpar inte motorns ordinarie vattenpump tillräckligt. Troligen är det den som låter. Pumpen sitter på torpedväggen, slangen mellan topplock och värmepaket passerar genom den. Reservdelsnummer hos BMW är 64 11 8 390 090, kostar dryga tusingen ny. Om du letar på skroten är det samma pump i alla 4-cylindriga E30, i nästan alla E32 och E34 samt i E36-dieslarna. /// Gunnar E. |
|
| Tack för era svar! Har precis varit ute och kollat styrdornet/cirkulationspumpen och mycket riktigt var det den som orsakade oljudet. Sprutade i lite 5-56 i hålet som finns på mitten av pumpen. Vet inte om det var en bra ide men oljudet minskade lite. Skall försöka få tag på en på skroten. Vad händer när man kopplar loss slangarna som är anslutan till pumpen? Är det bara att lossa slangarna och byta eller kommer det att forsa vatten ur slangarna när man lossar dem? När du skriver att det är samma pump menar du att pumpen till e32, e34 och e36 diesel är den samma som i alla fyrcylindriga e30? | |
|
Exakt samma pump i alla fyrcylindriga E30 (de sexcylindriga har ingen alls), de allra flesta E34 och E32 och i E36 diesel. Samma reservdelsnummer och allt. Tar du bort slangarna lär det spruta kylvätska, men kanske inte så mycket eftersom det är rätt högt upp i systemet - du kanske tappar en liter eller så. /// Gunnar E. |
|
|
Kom att tänka på en sak - nu så här på sommaren skulle du kunna ersätta pumpen med en rörstump i lagom dimension, så slipper du oljudet. När du ändå inte har värmen på så mycket, gör det ju inget om cirkulationen blir lite dålig. /// Gunnar E. |
|
| Ja varför inte? Stänger jag av värmen helt försvinner ljudet och därför tror jag inte att jag sätter dit någon rörbit, men tack för tipset. Tror att jag så snart jag hittar en pump ersätter den missljudande med en tyst, för att de är väl tysta när de är hela? | |
|
Jo, dom är knäpptysta när dom är hela. Borde inte vara svårt att hitta en på skroten, och dessutom kan du ju alltid be att få 'torrprova' pumpen på skroten innan du köper den. Ska surra lite hemtrevligt men inte föra oväsen. Vet inte var du bor, men kolla här Länk så hittar du säkert en pump på en skrot i rimlig närhet. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.