AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
650

Behövs råd av de som importeravia firma

ak
118
akb
328i E46 -99
Hejsan!

Imorgon skall jag träffa killen som troligen skall importera en bil åt mig. Jag skulle vara väldigt glad om någon som importerat via firma (och andra också för den delen) kunde hjälpa mig. Vad skall jag täka på att fråga honom om?

Finns det M-test i Tyskalnd eller något motsvarande som ni kan rekommendera?

Tack för er hjälp!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
M-test heter Dekra-test i Tyskland, men varför inte skriva i kontraktet med importören att bilen ska genomgå det dyraste M-testet med 4-hjulsmätning hemma istället?

Då kan du vara med och själv se att det verkar OK, och naturligtvis ska eventuella reparationer som behövs bekostas av importfirman...

Mvh
ak
118
akb
328i E46 -99
Problemet är att personen som skall hämta bilen åt mig är en bekant. Så jag ser gärna att bilen är i skick då den kommer till mig. Vill inte ha något onödigt strul med bilen då den är hemma hos mig.

Som sagt, skall snacka med honom i morgon. Då får jag reda på mera detaljer om hur han gör. Vilka garantier han ger m.m.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Budord nummer 1:

Du skall aldrig köpa eller sälja en bil med folk du känner... =)

Mvh
ak
118
akb
328i E46 -99
Du har delvis rätt i det som du säger, men...
Jag köper inte direkt av honom. Han hjälper mig att göra ett klokt val. Eftersom han har kusnkaper i tyska och bilar (betydligt mera än vad jag har) så anlitar jag honom.

Vet du vad ett Dekra-test kostar i Tyskland?
Är det lika bra som M-test?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.