AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
631

Vad för olja i E30 325ik?

Hej!
Nu är det så att jag ska snart byta olja i min E30 325, men jag vet inte vad jag ska ha för olja i den! Jag har ganska nyligt köpt den, så oljan som är i den vet jag inte vad det är för kvaliteé på.

Har fått tips på att jag kan använda 20/w40, om jag minns rätt...eller vad tror/ tycker Ni?

MVH
Tobias
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Det finns nog förvisso 100 länkar på detta forum i detta ämne, och de flesta slutsatser brukar vara att alla har olika åsikter om kvaliteten på oljan. Men mitt tips är att: överdriv inte med oljan. Dagens oljor är såpass bra att Du inte skadar något som inte kommer att ge sig ändå, oavsett vilken olja Du hinkar i. Självklart behöver Du ju kanske inte hälla i typ 49.90/4 lit köpt på ICA, men själv kör jag på Biltema halvsyntet (36-2727) för 28.50/lit i alla mina bilar och är störtnöjd. Och eftersom Din bil är drygt 15 år gammal så bör Du inte stressa den genom att hälla i helsyntet om den inte har gått på det förut.
Nu vet jag att jag kommer att bli sågad vid fotknölarna, men Du bad om en åsikt och jag gav min...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
mr.christian. Det låter vettigt. Ungefär samma filosofi som jag.
Jag kör på biltema helsyntet i min. API SJ; ACEA A3B3 är klassningen och den är mycket bra. Jag byter före varje 1000:e mil.

Har man en ny M5 eller en Ferrari så begriper jag att man inte pytsar i Biltema. Även om det säkert skulle funka utmärkt!

mvh

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Håller med Stavros: Kör med Biltema 5W-50 helsyntet (API-SL) i en av mina e30 (de andra går på Mobil 1 5W-50 resp. Castrol TWS 10W-60 i Alpinan), fungerar utmärkt och byter ungefär var 500-700 mil.

En 20W-40 olja har en onödigt hög kallviskositet, motorslitaget vid kallstart är mycket högre än om du väljer exempelvis en 5W-40 olja.

Dock håller jag inte med om att en gammal motor skulle må dåligt av helsyntet, bara skrönor att gamla bilar skall gå på mineral / delsyntet. Kör exempelvis med Castrol RS 0W-40 i min fars 250SL från 1967, fungerar mycket bra. Men som sagt det är min åsikt...

Byt till en helsyntet olja och håll koll på oljan blir svart fort (skitig motor / slarv med service av tidigare ägare), i så fall gör du ett extra byte.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.