AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.885

Växellådsolja och bakaxelolja M5 E34

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Köpte Castrol SAF-XJ till bakaxeln och Castrol Transmax Z till lådan. För er som kör med de oljorna, hur mycket betalar ni och var någonstans köper ni det?

//Schnitzer

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Köper dom på mekonomen för cirkapris -15%, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad jag betalade sist...
Hur länge ska du vara i Tyskland, "Schnitzer" och var håller du till just nu?!

Sjöberg
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag köpte nyligen Castrol SAF-XJ till bakaxeln på min M535:a(diffbroms) och betalade svinigt mycket för detta.Om jag inte missminner mig i hastigheten så kostade den 189kr/liter.
Köptes på Mekonomen,pga att dem hade lördagsöppet och jag "kom på" att bytet just var tvunget att göras den dagen :)

Jag kör visserligen ej på Transmaxen utan på Castrol SMX till min manuella låda på M535:an och Mekonomen ville ha 149kr/litern för denna olja(innan ev. rabatt).

Jag lyckades få 7% rabatt på dessa priser till slut ..

Det brukar bli dyrt med oljebyten om man inte planerar lite innan,dvs köper på "storpack"...Jag tycker det emellertid känns som onödigt att ha massor med transmissionsoljor liggandes i något hörn i "flera år"innan man får användning av det.
Men visst går det att spara pengar där också om man har någon "oljekontakt".

Till motorn så handlar jag oljan i 20liters dunkar...Betydligt billigare kan jag säga :)

Mvh Janne.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
sjoberg:

Jag ska inte vara så länge i Tyskland till. Skulle redan ha åkt hem för några dagar sedan, men håller på att vänta på ett lass BMW-delar till M5:an som jag måste hämta ut innan jag åker hem. Jag har varit och är i Augsburg (Bayern), 6 mil från München. Finns mycket fina bilar att se här.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Janne T:

Jag betalar ca 10 EURO för bakaxeloljan och också ca 10 EURO för växellådsoljan, i Tyskland. Detta köpte jag på en vanlig biltillbehörsaffär som heter Auto-Teile-Unger. Finns säkert någon här på forumet som har varit inne i en sånda affär i Tyskland. De har ganska bra priser. Mängderna som jag behövde för både bakaxeln och lådan gick på lite under 700 kr. Ganska överkomligt, men inte heller jättebilligt.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
En fråga: Går det bra att få ner oljan både i bakaxeln och lådan när man bara har flaskorna? De ser ju lite speciella ut, som om de vore gjorda för att man bara ska hälla direkt från dem. En kompis hade en gång en sorts "pump" där han lätt kunde få in allt som behövdes utan att spilla ut en massa olja.

//Schnitzer

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja det går...

Det är ju inbyggt som du säger en "pip" som man bara drar ut och vips så kan du trycka i det manuellt s.a.s.
Räkna dock med en smula spill trots det..

Se dock till att du inte köper alldeles exakt antal liter som ryms i lådan resp bakaxeln...Det blir alltid "några dl" kvar i flaskan dessutom.

Men har du en oljesug/pump att tillgå så är det naturligtvis en lösning(till det bättre) och du kanske sparar "en flaska eller så" i inköp...Kanske värt en del mht till den dyra oljan.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,med reservation att jag INTE har sett exakt hur det ser ut på en M5 3,8..

Mvh Janne.
Gemini__
Köpte en oljesug/pump på Biltema inför mitt oljebyte. Rekommenderas starkt, inget spill eller kladd överhuvudtageg(ytterst lite iaf, hehe). Precis om Janne nämner får du inte ur all olja ur flaskan om du enbart använder dig av den inbyggda "pipen".

Mvh:
Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har som Gemini också skaffat en oljesug Länk från Biltema, den rekommenderas varmt!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Låter bra, 80 kr var ju inte farligt för en sådan.

M5:an ska ju ha 1,25 liter i växellådan och jag har köpt 1,5 liter. I bakaxeln ska det vara 1,9, har köpt 2 liter där.

Är detta en god marginal om jag använder oljesugen? Eller ska jag ge mig iväg och köpa mer olja?

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Sitter och funderar på om tyskarna kan ha något sånt att köpa i någon affär. Ska ge mig ut imorgon och kolla efter en sådan. Annars blir det i alla fall den på Biltema.

//Schnitzer

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det bästa kanske är att köpa två sugar så har du en till vxl.lådsoljan och den andra till bakaxel oljan om du vill slippa "kladdigt rengjöringsarbete" av sugen mellan de olika bytena...

Menar I fall du blir orolig att "blanda" oljorna tänkte jag...Via "pipflaskorna" så slipper man hur som helst oroa sig för det.
Spelar mest troligt ingen roll ,men vill man vara smidig och extremt noggrann pedant så...

Tja..Om volymerna du köpt räcker törs jag inte svära på.

Jag köpte 3liter till bakaxeln(rymde 1,9) och två liter till vxl.lådan(rymde ca 1,3)...fyllde då via "pipflaskor" enbart.
Använder du sug så klarar du dig...kanske :/

Mvh Janne.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Janne T:

Kanske köper en flaska till av varje. Sedan ska jag försöka hitta en oljesug också.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Har skaffat oljesugen från BT nu, men jag sitter och funderar på om det kommer att läcka bredvid eftersom man trycker upp oljan (vad jag har hört). Hoppas inte det i alla fall. Sugen kanske passar perfekt i hålet.

//Schnitzer

Gemini__
Bara att skjuta slangen in bit in i hålet, så ska det inte komma någon olja vid sidan av. Bara att upprepa proceduren tills du har hamnat på rätt oljenivå(du märker att oljan rinner ur från hålet). Lycka till!! =)

Mvh:
Thomas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Gemini__:

Ok, så när trycker blir så stort så kommer det att börja rina ut. Får hoppas att det går bra. Det är samma hålstorlek till både växellådan och bakaxeln då eller?

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det var inte några som helst problem. Trodde inte att det skulle vara så enkelt som det var. Känns bra att ha fräsch olja nu.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.