AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.311

Törs jag köpa E39 Touring?

Sida 1 av 2
Mitt första inlägg och så blev jag så här långrandig, ursäkta.

Jag har under ett par månaders tid letat efter en E39 Touring 99-02.
Jag brukar köpa bil för att använda under rätt många år. För en gångs skull så försöker jag ta reda på fakta innan köpet och inte efter. Autopower visade sig vara ett klockrent ställe. Dock har jag lite funderingar.

1) Jag undrar lite var ni hittar era bilar? När jag kollat lite på "vad kan en 528 touring-99 vara värd" Så kan nån svara 80-90'..en annan svarar 110' Prutar ni 100' på BMW eller 40' hos en privatsnubbe? Jag vet inte om mitt exempel är helt korrekt men ungefär så upplever jag det. Det som talar för värderingarna är ju det faktum att många av bilannonserna jag tittat på ligger kvar.

2) Importbilarna skrämmer mig, Jag har 3 gånger fastnat för i mitt tycke fina 528:or. Men då jag inte kan bilar egentligen så har jag låtit en fd BMW-mek kollat på dom och han har visat på massa omlackeringar och annat. Bilar som har visat 8000 på mätaren, med klockren dokumentation... Han påstår i alla fall han att dom gått mycket längre. Detta utan att ens ha startat bilen. Dom känns sunkiga säger han, jag märkte inget alls av det. Men nu fick jag provsitta en ärlig 6000-milare och det var stor skillnad.
Jag börjar så smått bli paranoid och litar inte på en enda mätarställning snart.

3) Läser man här på forumet så får jag intrycket av att det är större chans att jag får pixelbekymmer och eller ABS-bekymmer än att jag klarar mig. Jag förstår att man skriver hit för att få hjälp och råd med ett problem man har. Folk som inte har dessa bekymmer skriver naturligtvis inget om detta. Dock verkar det mycket vanligt, eller?

Ekonomiskt så har jag råd med BMW vad det gäller försäkringar och service. Jag klarar säkert även reparationerna om det kniper. Men anledningen till att jag väljer BMW är för kvaliteten mer än något annat. Jag har fått en känsla av att jag kvalitetsmässigt lika gärna kan välja Audi rent generellt. BMW är betydligt sexigare än Audi tycker jag, men min paranoida hjärna börjar hålla mig kvar i mitt audiägande.
Är jag överdrivet feg?
Övertyga mig om att jag ska ha BMW, snälla.

Kan något vänlig själ peka på en annons där pris/utrustning/mil verkar harmonisera med varandra så kan jag utgå från denna när jag fortsätter mitt sökande efter den perfekta E-39 touringen.

Hoppas jag återkommer snart i galleriet "läsarna bilar"
mvh
Jerka
KR
60
KRYSSA
M5 92-
Audi A6 2,7Q
Jag har åkt BMW sedan 99- Jag tycker att det bara finns två bilar nya o beg BMW men det är min åsikt....
"1) Jag undrar lite var ni hittar era bilar? När jag kollat lite på "vad kan en 528 touring-99 vara värd" Så kan nån svara 80-90'..en annan svarar 110' Prutar ni 100' på BMW eller 40' hos en privatsnubbe? Jag vet inte om mitt exempel är helt korrekt men ungefär så upplever jag det. Det som talar för värderingarna är ju det faktum att många av bilannonserna jag tittat på ligger kvar."

Du har redan besvarat frågan själv. Många BMWägare överskattar värdet på sin bil. Dessutom håller jag för sannolikt att BMW är ett märke som "gratiskörare" gärna köper, kör och vill sälja för samma pengar efter 6-12månader. Dessutom är har BMW extremt mycket import av begbilar till Sverige som håller nere priserna. Surt som säljare, bra som köpare!

Själv kommer jag inte köpa BMW just nu pga dåliga utrymmen, dåliga andrahandsvärden, kinkiga köpare och dyra försäkringar. Dock är det en bil med härlig motorgång, fin design och fin komfort!

Om du inte är kunnig när det gäller bilar, och då speciellt BMW, rekommenderar jag dig varmt att köpa bilen hos en auktoriserad bilhandlare. Ett bilköp är förenat med många fällor och du bör utgå från att alla kommer vilja blåsa dig. Tragisk människosyn, javisst. Fast du slipper bli lurad.

Jag har ett relativt stort kunnande när det gäller bilar. Därför köper jag privat och sparar en del pengar jämfört med att köpa hos bilhandlare. När jag nyligen köpte en hoj däremot valde jag att köpa Ducatin hos auktoriserad handlare eftersom jag inte anser mig ha tillräckliga kunskaper.

ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Jag vill bara säga att jag har haft tre E39:or innan varav två touringar, Den första, 528i sedan -96 importerad och redan -98 14000 mil på mätaren. Byte av startmotor var allt såldes innan 20000 mil. 530iA touringen sv-såld hann bara gå 3000 mil innan den blev skrot men inga problem, 525i touringen 8500 mil sv-såld, inga problem. Har aldrig lämnat in en BMW för reparationer under de år jag ägt dem, 1998 till nu. Mer problemfritt märke får man för min del leta efter.

Det finns ett svart måln i denna berättelse, 2000 köpte jag en Audi istället A6 2,7 biturbo -00. Ägde den i 9 månader varav den for in och ut på VAG verkstad i 7 månader. Sålde bilen så fort den kom ut. Det var det dyraste pasat ägandet någonsin tror jag (lånebil). Usch vilken hemsk tid. Inte så mycket fel på bilen, men lämnade man in den för ett fel fick man tre nya...

Behöver jag säga att jag gick tillbaka till BMW?!?

/Christian
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej Jerka,
vad har du för budget?

/M

Min bil:
Länk
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
1. Alla vill ha så mycket som möjligt för sin bil, alla vill köpa en bil för så lite som möjligt, känns det rätt så är det värt några tusen extra, (tycker jag)

2. Visst finns det dom som fortfarande försöker lura folk när det gäller import, men tycker att du går miste om nåt, oftast är import bilar finare, finns ett jätte utbud, nästa som att välja ny bil. Stor chans att du hittar just den färg kombinerat med rätt utrustning.

3. Volvo V70 2,5T -98 Är dyrar att serva och köpa reservdelar till än min 328 cia, Däremot är bmw:n något dyrar i försäkring, inte riktigt 1000:- om året, Bensin är ganska jämt, volvo dra dock mer, nu har den rullat många mil men har alltid dragit mycket.

Summan av kaddemumman, KÖP EN IMPORTERAD 5-SERIE

Daniel
Jag har tänkt mig en bil för ca 150'. Bilen jag ser mig köra är en fin 525 touring -01, svartmetallic, steptronic, navi, skinn och 18" fälgar med bred fälgbana utåt. Frugan sitter bak och har inget alls emot att lifterskan visar mycket hud för mig i framsätet. Tvärtom, hon uppmuntrar henne till det. Vi ska åka ända till... oj sorry, nu försvann jag iväg en stund.

Som sagt runt 150 tkr. Klimator ett måste. Steptronic känns viktigt om bilen har motor för det. Skinn är viktigt, men dessa är inga absoluta krav. Navi mest för att glassa med faktiskt.

mvh
Jerka
Låter som en utmärkt målbild! Inte långt ifrån min egen faktiskt. Dock får jag vänta ett tag då ekonomin inte är lika stark som din.
Jag är inte så insatt i prisbilden på e39 men tycker nog efter det lilla jag kollat att du borde kunna hitta åtmoinstone något som är ganska likt din målbild. Orkar du inte vänta så länge finns det kanske större chans att hitta någon fin 523 eller 528 av sen modell inom prisbilden.

Lycka till i sökandet.

"De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon."
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
jerka: ta kontakt med johan här på autopower. Han tar hem klockrena och ärliga bilar i mer eller mindre de färger och utr du vill ha. johan@autopower.se
Lycka till
Asken
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Just nu har han bilar i precis vilken färg du vill ha, bara du gillar topasblå ;)

Har själv inte handlat bil av honom men de som gjort det verkar mycket nöjda.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jerka:

Mitt första tips är nog att inte försöka hitta en billig oreggad nyimporterad lågmilare, det är att be om att bli lurad.

Här är några bilar som verkar intressanta och ärliga:

Länk Länk Länk Länk

Dessa kan också vara bra men jag skulle kontrollera dem noggrant, framförallt 530:n!

Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
De 2 sista är direktimporter men deras relativt höga miltal gör att de kan vara ärliga...

Mvh
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Länk

Min bil:
Länk
Ki
64
KimF
520d / F11 - 2014
Jerka:
Du vill ha trygg, vilket är full förståligt. Mina erfarenheter är:

Oanset vad du gör, så få din bil M-testat. Det kostar en liten slant, jag har gjort det med alla min biler, inkl. min 523:a. Och varje gång har dom hittat saker som Firman har fått åtgärda som har överstiget 10.000 kr.

När jag köpte min 523:a, fick jag bl.a bytt termostat, bromskivor fram, belägg och bromsväska på köpet tack vara M-testen.

Se till att få en bra garanti på 3 månaders full MRF garanti, så är det bara att lämna in bilen och få det åtgärdat.

Vill du vara riktigt säker, så kan du även göra ytterligare en M-Test dagen för din 3 månaders garanti går ut.

Lita sedan på din magkänsla...mer kan du nog inte göra. Biler går sönder och BMW är absolut inget undantag.

Lycka till
Tegel: Hepp, där är den ju! Milen är ju rätt höga för en 02 så där kan man ju utgå ifrån att dom stämmer i alla fall. Klockren bil..snygg! En bit för en sthlmare att åka tyvärr. Själva resan är väl inget problem. Problemet är att om jag åker så har jag mer eller mindre redan köpt den. Hemresan lär väl bli angenäm i såfall.

Tack för tipsen everyhopa!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag föll för färgen ;-)

/M

Min bil:
Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
För 150tkr hade jag köpt en japan bil som ger många lyckliga mil.

mvh
Hade det enbart handlat om förnuft så hade det kanske funnits med en och annan japansk bil i mina tankar. Men jag varken har varit, är, eller kommer bli särskilt förnuftig. Slår jag till på en E39 touring så blir jag åtminstone ballast bland mina närmsta grannar och det är inte helt oviktigt. Jag kollar även på A6 1,8t avant och V70, men det lutar starkt åt 525 T
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ja att vara ballast ibland grannarna är viktigt,kolla lack noga på bilen den är lika bra som t.ex en gammal Opel.

mvh
an
81
andrkv
E60 520dA -07
E61 525dA -09
Hej,
Jag vill hävda att en ärlig E39 är bland det bästa bil du kan köpa som begagnad.

Ett vanligt misstag som man hör är att presumtiva köpare köper prislapp istället för bil. Jag har själv haft ett antal E39:o både import och svensksålda och jag vill hävda att en ärlig import som regel är finare och bättre utrustad än en svensksåld. Då jag sålt mina bilar har de som regel tillhört de dyrare på marknaden, men de har alltid gått iväg just för att de varit så fina.

ABS Styrdonet är tyvärr ett vanligt fel på tidiga -99:or och hade det felet på en av mina bilar. (se välbesökt inlägg på forumet om detta...) Nu fick jag tag i ett nytt via tyskland för ca 500 Eur, så det är inte så mycket att ora sig för.

Se även upp för importer med tveksam bakgrund. Sträva efter att köpa en bil som är såld av en BMW handlare i Tyskland. Dessa bilar är som regel bra!

Lycka till!
Mvh / Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.