AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.251

skillnad på lambdasonder?

Be
29
Beamerjojje
325 i coupe 92
Hej jag måste byta lambdasond på bilen(bmw 325 i coupe 92), men problemet är att det finns lite olika att välja på. Vad är det för skillnad på en Universell vs en Anpassad lambdasond förrutom att man själv måste fästa kablarna på den Universella( och priset). Spelar det nån roll när man ser på kvaliten? Jag kan ju lägga upp 2500 kr för att få det fixat på bmw, men om man kan använda en universell för 700 kr o fixa det själv så : )

jojje
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Lambdasonden är ju en rätt viktig del för att datorn ska få rätt värden vid inställning av insprutning & tändning så jag skulle inte köpa den delen "pirat".
Jag fick min bytt förra sommaren (hos BMW) och det var inte lätt, den gammla fick sågas & svetsas sönder för att få bort trots specialverktyg. Är nog inge skoj hemma i garaget...
PS. Lamdan kostar ca. 1800:- hos BMW
Jo
744
Jonhny
745 -85
Lambdan i sig är bara en "energiomvandlare". Värme blir spänning beroende på hur mycket syre du har i avgaserna. 0-0,9v. (0-1v på vissa udda sonder) Men det kan kanske vara jobbigt att byta ? Jag har flyttat min sond mellan två olika avgassystem ett par gånger utan problem på en 87a. Funkar fint och det tar inte många minuter heller.
Be
29
Beamerjojje
325 i coupe 92
Tack för era svar! Jag lämnar nog i bilen till BMW trots allt, man får ju inte pruta på kvaliten : )

jojje
RH Schnitzer
jag Köpte då en Universal och den funkar då Perfekt..
garanti i 3år dessutom..
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Lite info om lambdasensorer från en tråd på Bimmer:

I haven't researched (yet) the sensors on the E39, but I have had success using other sensors on various BMW's I've owned. On my '87 535i, I found the Ford Mustang 3 wire one that is now commonly used by owners of BMW's using the 3 wire sensor.
On my '92 525i, I installed a Volvo 4 wire one (about 1/2 the price of the BMW one).

I suspect the E39 ones are 4 wire sensors (1 signal wire, 2 heater wires, 1 ground/return-signal wire)..

Bosch uses standard colors for the sensor wires, no matter what car they're intended for. To use a NON-BMW sensor - you usually have to do some cutting and splicing of the wiring so you can use the BMW connector.

This requires some skill in soldering and using shrink-fit tubing (it's not a place I'd suggest crimp-connectors - the voltage and current from an O2 sensor is tiny.. the smallest resistance in the splice is gonna screw things up).

FWIW - the output signal from all O2 sensors is identical.. the differences can be in the connector, the number of wires (1 wire, 3 wire and 4 wire) and if it's a heated sensor (all BMW ones are) and the design of the tip that goes into the exhaust stream. Most 'universal' replacement sensors should work fine - and are LOTS less expensive than the official BMW ones, but they require the splicing of the connection as I described.

Mvh, Steaman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.