|
|
|
|---|---|
|
har ej funnit någon oljesticka i motorrumet för automaten biimer | |
| Det beror på att den har sk. lifetime olja. Enligt bmw skall den inte behöva bytas. Enligt många här så bör den ändå bytas. Det är en dryg procedur då lådan saknar både oljesticka och andra faciliteter för byte av oljan. Sök lite bland gamla trådar så hittar du massor om detta. Min högst personliga uppfattning är att den nog bör bytas, nån gång i alla fall. Annars blir det ju såklart lifetime, om lådan packar ihop för att oljan har blivit lim...bmw menar att så inte sker, men det får stå för dem:-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man får kolla via nivåpluggen/påfyllningspluggen, när oljan lådan har rätt temperartur mellan 30-50C bilen ska stå plant. Motorn ska vara igång med AC knappen intryckt. Växla igenom alla växlar och lägg sedan i park, öppnar man sedan pluggen så ska det komma en tunns stril olja om nivån är rätt. ///MVH Hasso Länk |
|
jag fann lite inlägg om ämnet när jag letade så det är nog dags att byta olja. bilen har gått 11600 mil å den har lite hård växling mellan 1an 2an när den är kall annars funkar lådan fint tack för tippset om kollen av olje nivån biimer |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den hårdare växlingen beror på att den går på kallstartsprogram (egentligen sportläge) de första minuterna för att katalysatorerna ska bli varma så fort som möjligt. Lockup funtionen går inte heller i vilken det inte gör i sportläge heller. ///MVH Hasso Länk |
|
det är kul att man får tipps å svar på frågor man har här.tack biimer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.