AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

Papp runt oljefiltret?

När jag skulle byta oljefilter så var det en skyddspapp runt det (insatsfilter). Tänkte att det tar man ju såklart bort, men då jag tog ur det gamla så satt den pappen på! Ska den vara av eller på?

MVH Johan - www.compello.se
Den skall vara pä.
vad gör denna papp? jag har alltid tagit bort den när jag bytte olja på min e36a...har det en ytterligare renande funktion ?

MVH
Johan K
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min alldeles egna gissning är att den fördelar oljan över hela filtret och gör på detta sätt att filtret håller sin renande funktion bättre/längre.
Med filter som inte har denna perforerade papp finns väl risken att oljan bara trycks igenom på ett o samma ställe(eller nästan iaf).

Mvh Janne.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
om det är hål i pappret så ska det vara kvar...

/Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det ska vara kvar.

Min gissning är att det hjälper till att hålla ihop filtret, så att det inte ska böjas ut av oljetrycket.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Min gissning är att den inte fyller någon funktion alls...

Om man söker på inlägg om orginal vs pirat oljefilter så brukar ett av argumenten för orginal oljefilter vara att det har detta perforerade hölje, men när jag köpte ett orginal oljefilter för ett par veckor sedan så satt det inget sånt hölje på det filtret så tydligen tycker inte BMW själva att det behövs.

Men om man har fått ett filter med detta hölje på så antar jag att man inte ska ta bort höljet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det jag mera kan skriva är det Erik skriver om att hålla ihop filtret är det jag menar också...Dvs jag har själv sett att filter utan detta perforerade pappershölje har en tendens att vika ut en del "pappersflikar" så att mycket av oljeflödet endast går genom en liten del av filtret.

Det tyder då på att inte hela filtret används,vilket gör att reningen blir sämre...

Varför en del originalfilter inte har detta är antagligen för att även de har börjat snåla in på detta(konstigt att de finns BMW återförsäljare som gör det?!?),vilket är beklagligt isf.

Mina erf. är att BMW fortfarande säljer filter med detta "pappershölje"(iaf här i Umeå).

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Såja, nu börjar jag och Janne kanke uttrycka oss så att någon förstår ;-)
Utan remsa finns risk för att något veck defromeras och trycks ut, och oljan är (liksom människan) lat och tar då lättaste vägen.
Det är möjligt man bytt till annan papperssort nyligen, men alla filter jag köpt (enbart på BMW) har haft denna remsan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Janne T:
Det är ju naturligtvis inte BMW återförsäljarna som "snålar in" på pappershöljet, utan BMW i tyskland(eller vart dom nu bestämmer hur reservdelarna ska se ut...). Men självklart så är det ju så att det är en besparing för att tjäna mer pengar. Det kan ju vara så att det är olika utförande på filtret till olika modeller också, annars lär ni nog få sådana filter även i umeå snart.

Man bör alltså köpa på sig en bunt filter medans det ännu är detta pappomslag? :D

MVH Johan - www.compello.se
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

GE>>>Visst är det så...

Filtrena till M30 motorerna har dock kvar detta perforerade papphölje(sist jag handlade iaf).BMW är mån om M30's överlevnad,det var ju i princip pga den motorn(2500-3,3) som BMW började sitt segertåg över världen ;)

Mvh Janne.
Det kan ju faktiskt vara så att BMW av någon anledning behövt göra en beställning av oljefilter hos någon annan leverantör än den dom använder i vanliga fall och då beslutat att det är ok att köpa in ett parti utan det perforerade höljet.

:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.