AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

Fixa pixlar - hur tar man bort "plåtramen" runt displayen?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag kom lika långt som den här beskrivningen: Länk

Tredje bilden nerifrån - kan man inte få bort plåtblecket/ramen helt? På "ovansidan" ser det ut som den sitter i 3 plasthakar men jag vågade inte ta i så mycket pga att de är så små, och sen kan ju alla visare ryka om man slinter...
Tror inte du kan ta bort den helt. Men du kan snäppa loss hakarna på nedsidan, och då kommer du åt om du sedan bänder den lite ut/upp.
Jag använder med framgång en tillplattad tops, dränkt i isopropylakohol ("elektronikrengöring") att rengöra med.

Mvh. /Kjell
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jo, jag lossade hakarna men man vill ju komma åt ordentligt. Hur mycket törs man bända upp blecket egentlgen?
Så det funkar bra med tillplattade tops? Det blir inget ludd?
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Har varit på det där ett felrtal gånger utan att lyckas få bort blecket, det är liten närvöst kostar ju 6K om man misslyckas kapitalt.
Det verkar som om man måste ta bort visarna för att komma åt mera men jag har inte lyckats med det heller.
Skulle vara bra att ha en kasserad att övar på.

Är det någon som hittat någon riktigt bra rengöringsspray??
Jag använde en burk från Kjell & Co men det blev inte så mycket bättre av den tyvärr.

/Fredrik
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nä, det kan bli dyrt att ta i för mycket... Och visarna vågar jag mig inte på heller - hur får man tillbaka dem i rätt läge??? Visarna vill ju förbi stoppen så om man tar bort dem blir det nog inte lätt att få tillbaka dem om det inte finns något slags styrspår. Finns det styrspår förresten?

Jag använde i alla fall CRC:s "Electronic Cleaner" och det blev ingen märkbar skillnad. Men jag tror att jag var lite för försiktig med sprayandet. Ikväll ska jag göra om det och då tänker jag vräka på ordentligt. Kanske provar med tops också, som Kjell tipsar om. Återkommer med resultat!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ingen skillnad: Länk
Vad gör jag nu?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Du gör det ordentligt: Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bifogar även denna Länk i fall du skulle försöka dig på det.
ty
97
tynny
540iA Touring -98
M535i
hur går det med rengöringen? fått den och funka? pratade med bmw i gävle. dom pratade om ett kretskort i mätarhuset som dom kunde byta kostade ca 1700 kr

"just real V8 power"
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det blev ingen skillnad alls. Så jag följde Stouts länkar ovan. Jag körde fast när jag skulle ta ut mätartavlan. Jag kommer alltså inte hit: Länk.
Kan inte få ut den gröna plattan ur den svarta lådan! Därför får jag inte bort visarna (de måste hållas med tång från baksidan).

Hjälp sökes!!!
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
För en vecka sen gjorde jag som det står i mektipsen här på sidan för E38 (skilde lite vid lostagningen av mätarhuset)
Resultat: direkt 100% bra, nu efter en vecka 99,9% bra men helt ok, saknar en liten punkt i tempen.
Jag var väldigt noga med rengöringsprayen körde tre gånger, var försiktig så det inte sprutar på mätartavlorna blir fläckar.
Lycka till.

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
pbengtss:
Kolla under den svarta plastkploppen på själva visaren om du har en skruv där. I mitt fall så höll jag med en tång och försökte rycka upp min varvräknarnål med följd att jag fick hela nålstången i min hand. Upptäckte sedan att visaren var skruvad fast i stången. OM den är det så är det inga problem att ta bort dem och demontera vidare.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, ska kolla men det blir om ett par veckor. Men jag kan inte påminna mig om att det fanns någon skruv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.