AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.934

530(v8) går dåligt!

Hej!

Jag har en 530it-93 (v8) och det är så att den är orkeslös, den accelerar inte ordentligt, är väldigt slö på högre varv (upp mot 4500-5000rpm) och går nästan lite ryckigt ojämnt vid fullgas ger jag bara halvgas så går den bättre både jämnare, varvar ur bättre och accelererar nog lite bättre med, ger jag fullgas vid 4000rpmm så vill den bara motarbeta sig själv..

tänkte först att det var kattarna/avgassystemet som var täppt så jag skruvade bort allt (inklusive kattarna) som visserligen såg friska ut.. skruvade dit ett eget avgassystem (2,5") med 2 ljuddämpare, bytte även lambdasonderna då dessa såg mindre friska ut (skavda och en kabel var av), och trodde att jag hade hittat felet... men nejdå bilen går fortfarande taskigt när man trycker på, går annars mjukt och fint vid normal körning men man vill ju kunna gasa på ibland :)

har även bytt stften och det var ingen olja i hålen heller, dock så var det lite torrsprickor i gummit längst ner på några tändspolar tog några varv eltejp för att isolera dom...

så är det nån som har några förslag vad det kan vara? funderar på om det kan vara insugsmembranet som ställer till det för mig? men jag vet inte riktigt var det sitter/ser ut, bmw:s reservdelsföräljare förstod inte vad det var jag menade och visade sprängskissen men jag vet ju inte hur den ser ut??

eller är det nån som har nåt annat förslag?

MVH Jimmy
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

drar den luft efter luftmassemätaren, dvs har du hål i luftbälgen ? jag hade det och tomgången vart skit och bilen gick allmänt dåligt, drog oxå mer bensin
Leta läcka m.h.a. lite start gas: Motorn på tomgång och spreja alla skarvar, varvar den upp så vet du var den suger in luft...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
jo jag har tömt en halv flaska startgas lite överallt där det kan tänkas finnas något "vakum" (spricka el. dyl.) men har inte hittat nån läcka, även luftbälgen verkar tät, inga synliga skador, även tomgången är ok, något mer förslag nån? vill ju få det att funka för det är en ganska så stor skillnad prestandamässigt mot vad det ska vara, har nämligen funkat bra nån enstaka gång.. men hur funkar det med felkoder, går bilen in i ett "nödprgr" ifall det är nåt galet och hur upplevs bilen då kanske är det min har gjort? eller en tempgivare som kan vara galen?

kom på att jag har bytt bränslefilter oxå men det vart ingen skillnad då heller....

Mvh Jimmy
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

bränslepumpen skulle du kollat. nu vet jag inte var bensinet går in i motorn men du borde ta loss slangen och sätta dit en klocka och kolla om du har tillräckligt med tryck. 3 bar tror jag det ska vara
ja jag har funderat på det med, känns som om det kan vara något sådant då den sticker bättre med halvgas än full :/ men är det nån som kan bekräfta vad systemtrycket från pumpen ska vara? (antar att man mäter innan btr:en och då låter ju 3 bar lite dåligt..) och finns det någon anslutning där man skruvar dit mätaren när man kollar trycket?

tack för att ni svarar och bollar mina funderingar får ju nästan feber när inte bilen funkar till 100% ;)

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

nån guru här på sidan borde veta. jag ska kolla i rephandboken tills imorn å återkomma
ok låter gott det tackar för hjälpen
har idag upptäckt ytterligare 1 fel.... står jag på tomgången en längre stund så dör bilen!!! bara sjunker i varv och tillslut går den väldigt oroligt missar lite och dör.... började kika lite på reläna till bränsle pumpen och dom verkade ok, skruvade bort kåpan i bagagen över tankamaturen och kopplade in en testmejsel (sån med lampa i) till matarspänningen på kontakten och hade knas på att den lös hela tiden så det fanns ström till pumpen... och det gjorde den, pumpen började däremot låta oroligt öka i varv sjunka i varv lät oxå som om den gick tungt sen så varvade den till och sen så blev den tyst fortfarande lyser lampan på mejseln så ström har den 3 sec senare så dör motorn lampan lyser ytterligare 2-3 sec innan den slocknar

tyder inte detta på att pumpen sannerligen sjunger på sista versen? för den ska väl ligga på samma "varvtal" hela tiden??

sen en annan fråga.. tog bort "kädseln" på vänster sida i bagagen (touring) och hittade en plastburk där med nån vätska i och ett kontaktstycke jämte stötdämparen, dock så fanns det ingen slang från den!! blev mycket fundersam och undrar om det är nån som vet vad det är för nåt?

MVH Jimmy
dj
58
djkpg
320 touring e30
Tjabba Jimmy! Det är du och jag, vi har bara problem med våra vrålåk :). Syns på jobbet.....
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

sjöö min polare

M20 och M30 ska ha 3bar
M50 och M60 ska ha 3.5bar bränsletryck
ok lite sent kanske :) men det gör inget;) har nämligen varit på bmw och beställt en pump (gjorde det i onsdags) och hämtade den idag (kostade "bara" 2778:- inkl. packningen till hålet). kom precis från garaget.. och visst VILKEN JÄKLA SKILLNAD DET BLEV!!! känns ju som en räcer nu :) innan kom jag inte upp i 200 km/h nu sket det bara till dit, och tung högerfot i svängarna resulterade till att jag saknar en diffspärr... (nån som sitter på nån?)

så tack så mycket polarn :) ditt råd hjälpte mig att le på läpparna igen (tur att man har öron så leéndet stannar nånstans)...

tack för all hjälp som har bidragit till att denna bmw kan spöa svenssonbilar igen

MVH Jimmy
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

fan va roligt :) jag blev rånad idag då jag köpte 2 st H1lampor för 92kr st :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.