|
|
|
|---|---|
|
Har nån en aning om var man skall börja söka efter fel då edc:n är ur funktion? Först var det bara ibland som lampan i knappen blinkade till men nu är den släckt hela tiden... och checkkontrollen säger: edc+ not active. troligtvis dålig kontakt nånstans? men var? Tacksam för svar. bemari5 | |
Gemini__ |
Testa med att byta boxen/styrenheten som är placerad under baksätet. Hade ett likadant felmeddelande som dig. Chansade och köpte en begagnad box för 500kr. Efter bytet försvann felmeddelandet. Kan vara värt ett försök iaf! Lycka till! Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Välkommen till forumet förresten!! =) |
|
hur mår batteriet ?? dålig batteri resultera i detta fel-meddelande eftersom spänningen inte räcker till att aktivera styrboxen - M5touring register |
|
|
m5toureg: Det stämmer. Jag hade nämligen ett dåligt batteri i min M5 och då kom EDC Nicht aktiv. Efter att jag bytt till ett fräscht batteri så kom det aldrig upp mer. //Schnitzer |
|
|
Jag har EDC som individual-tillval på min 540T, knappen lyser men föregående ägare sa att dämparna va utbytta till Ac-schnitzer. Betyder detta att det fungerar ändå eftersom jag ej får något felmeddelande? rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
bemari: Var i Finland bor du? Är också finländare... Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Hej, och välkommen! En sak som är värd att kolla, är kabelhärvan där den passerar genom karosseriet under baksätet (altså från styrboxen som sitter under sätet till utsidan av karosseriet) det är ett vanligt fel att kablaget blir skavd sönder där. Två fina ställen för vidare information www.m5board.com och www.bmwe34m5.com till exempel sök på m5board med EDC+wiring kommer att ge några träff.... MVH:sakke |
|
|
Tack för alla svar, måste testa med ett nytt batteri till att börja med (och kabelhärvan på sammagång), har en "ladesteckdose" som äter ström(5ah!!) men har knyckt ur säkringen tillfälligt så nu äter det inte men batteriet har nog tagit stryk innan jag hittade felet...Tack igen.. bayerischemotor: jag bor i Vasa. bemari5 |
|
|
Nu funkar det normalt igen, kollade alla genomföringar och kontakter men allt var ok, prövade med ett annat batteri också men ingen framgång, det var relét som sitter brevid batteriet som var felaktigt. bemari5 |
|
|
Så skönt! Tack för at du rapporterade vad det var, det hjälper förhoppningsvis någon annan i framtiden! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.