AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.045

Lossa fjäderben bak E36

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tja!

Ska byta fjädrarna bak men funderar vart skruvarna som fäster fjäderbenet i ovankant sitter. Måste man ta bort baksätet eller går man via bagaget?Enligt mekguiden så ska man ta bort baksätet men är inte säker på om den gäller för E36.

Har tagit bort nackskydden och sittdynan men vet inte riktigt hur man får bort ryggstödet! Någon som gjort detta själv som kan berätta hur man går tillväga?

Bilen: Länk
Ta bort skydden som sitter inne i bagaget på sidorna, så ser du fästet. Det är två st muttrar som ska dras bort på varje stötdämparfäste.
Ryggdynan är bara att slita rakt ut sitter rätt hårt. (men du behöver inte ta bort nått i baksätet för att byta fjädrar/stötdämpare)

Fast om du bara ska byta fjädrar så räcker det med att du lossar stötdämparfästet där under bilen. Sitter med en stor bult. Sen kan du bara trycka hela paketet neråt och ta loss fjädern och slänga på nya. Viktigt att du inte sätter dem upp och ner och att du vrider dem rätt så att de inte ligger emot i fjäderskålen. Så gjorde jag på min, det måste väl vara samma på din E36:a?
Kolla hur den gamla fjädren skruvade sig så att du sätter den exakt lika.

MVH
Visa användare
1.981
Thorssa
varför ska jag lossa stötdämparen när jag ska byta fjädrar? De sitter ju en bit ifrån varandra. Men tack iaf för svaret!

Lossar du inte neder fästet på stötdämparen så kan du inte få ner fjäderkoppen och allt för att få loss fjädern.
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Precis, lossa där, annars blir det inte roligt!

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Okej :) Tack tack

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.