AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
798

Klima som slutat att kyla

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag känner inte längre samma kyla som jag hade förra året i min M5, och heller ingen stor skillnad mellan att ha tryckt in klimaknappen med den vanliga fläktluften. Kan kliman ha gett upp helt? Ibland låter den precis som den gjorde förut, men det kommer inte någon kallare luft. Jag har ju en -92:a och jag är ganska säker på att det är det gamla systemet som jag har. Om jag har förstått det hela rätt så är det ett läckage det beror på eller kan någon komponent helt enkelt bara vara trasig? I såna fall vad skulle det kunna vara?

Det är väl freon i det gamla systemet så när jag ska ta itu med detta så tvingas jag väl att konvertera om till det nya systemet (om det inte går att fixa på något annat sätt)?

Hur mycket på ett ungefär kostar en konvertering och påfyllning så det fungerar som vanligt (med delar och arbete)? Hur mycket har ni betalat för sånt? Kan man fortfarande använda några delar från mitt gamla system eller måste det dit nya delar överallt?

Vore tacksam för svar!

//Schnitzer

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det kan vara så att trycket är precis på gränsen för att kompressorn inte slår igång (så var det på min). Jag lyckades få tag på gammal gas som jag fyllde på för 3 år sedan och det funkar klockrent fortfarande. Antingen så försöker man inte nån som har gammal gas kvar (man kan protrycka systemet först med spårvätska så man vet om det är nåt läckage eller inte.)
Alt. är att man konverterar till den nya R134a gasen och vissa kompressorer klarar det en tid och vissa inte (det ska tydligen bli nån konflikt med oljan i kompressorn. Så antingen byter fyller man bara på med den nya gasen (kostar ca 1-2000:- + provtryckning) och hoppas att det funkar eller så byter man kompressor (kanske går att bara byta oljan?!) först.
Skulle gissa på att en korrekt konverting kostar ca 5-6'

M V H
Stephan

Höjden av utmaning: -Köra lånad Ferrari F430 på bana Fredag den 13:e!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
STEPHAN:

Ok, tack för svaret. Jaja, det verkar nästan bäst att konvertera hela systemet. 5-6k är det komplettkonvertering med arbete och delar?

//Schnitzer

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har för mig det. Kolla för säkerhets skull med nån aukt. A/C verkstad och vad som ingår.

M V H
Stephan

Höjden av utmaning: -Köra lånad Ferrari F430 på bana Fredag den 13:e!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
STEPHAN:

Ok, jag får kolla upp det. Om man köper det genom BMW så blir det väl ännu dyrare. Ska höra med en kille som sysslar med detta.

//Schnitzer

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det som byts vid "riktig" konvertering är gasen såklart, alla packningar, byter olja till ester eller PAG olja, torkfiltret, skruvar ur schradern ur de gamla 1/4" ventilerna och skruvar på en adapter så man får de nya snabb kopplingarna istället.

Sen är det klart, men det brukar funka även med att bara köra in r134a direkt, vet många som kör flera år på det viset. Problemet är att oljan inte blandar sig med köldmediet och far oljan ut i systemet så kanske den inte kommer tillbaka med kompressor haveri som följd. Dock brukar inte oljan fara iväg då den inte blandar sig med mediet.

Det svåraste med det här är enligt mig bytet av olja i kompressorn, gamla kopplingar sitter stenhårt, och jag har kompisar som förstört kompressorer när de försökt lossa dessa.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.