AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.757

Motorn viner!

Tjenare!
Motorn viner vid start och kan hålla på några minuter o sedan försvinna!. Kan inte riktigt lokaliser vart det kommer ifrån, men är antagligen vattenpump, generator, eller kallstartsventilen (om nu den kan vina).
Kanske kan tillägga att halvljuset är lite mysko också. Ibland kan vänstra enbart lysa o ibland tvärt om. Men nu lyser båda för tillfället. Så jag funderar lite på om generator kan ha något med det o göra?
Vill få bort detta ljud, det är störande. kan liknas som kompressorljud typ, högre ljud vid högre varvtal!

Mvh
Henke
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Men den laddar batteriet som den ska? ingen belysning som blivit svagare eller så?
Nepp, har mätt mellan polerna också. Låg runt 13,5 om jag inte minns fel. men då mätte jag när ljudet var borta.

Och belysningen har jag ingen aning om, har bytt relä, kollt jordning mm

Mvh
Henke
Någon som vet om det är vanligt att ljusreglaget vid vänster om ratten kan/brukar ge sig. Kan ju vara något sånt kanske!?

Mvh
Henke
Ingen som har några tips?
Jag är rätt säker på att det är generatorn, får väll kolla på den i helgen!

Mvh
Henke
Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Ljudet som du nämner kan förmodligen vara generatorn.
Min generator har ett vinande ljud för sig, men som försvinner efter en stunds körning. Har haft så i många år.
Så länge det fungerar så får det låta.

Vad ljuset anbelangar, så kan det vara glapp i botten på kopparna som sitter bakpå insatsen. Det är förmodligen nitningen i genomföringen som är glapp. Har haft detta fel på ett par e30 som jag haft. Dock ej på de med de-ljus.
Jag lödde nitningen, sedan fungerade det perfekt.
Tänk på att värma rejält så att tennet vekligen flyter in.

Hoppas mitt tips kan hjälpa dig.
Mvh, Danne.
Okej, tackar för hjälpen.
Ska kolla upp det med ljusreglaget och generatorn laddar ju o allt, så den är väll inte så viktig än!

Mvh
Henke
Pe
26
Peter M
520i -88 E34
Lägga av remmen till generator, vattenpump och vilka remmar du nu har.

Starta bilen och lyssna, då kan du utesluta samtliga dessa på en gån om det fortfarande låter. Ha inte bilen igång mer än nödvändigt bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.