|
|
|
|---|---|
Calle_e30 |
Är 318 en dyr bil att äga som 18 åring tro? Någon med erfarenhet??? Och om nån har trimmat M40:n lite!, vad har ni gjort då??? Killen som ska sälja bilen jag har ringt på har bytt kamaxeln vid 20k mil, och den har gått 22k mil, men kamremmen sa han inget om. Går hela toppen åt helvete vid kamremsras eller? Och kolvar? Nåt annat som är typiskt med M40, man ska kolla o tänka på?? Berätta gärna om era erfarenheter med M40 E30!! Tack// Calle Letar E30 =) |
|
M40 motorn är en mycket trevlig maskin förutom att den har en tendens att knacka ordentligt, men det verkar ju vara åtgärdat. Det är mycket stor risk att ventiler och kolvar m.m. tar stryk om kamremmen går av, så se till att det ä gjort eller byt. Bytesintervallet på en M40 motor är 4000 mil. Det är inte en särskilt dy bil att driva runt, min 318 drog inte mer än 0,8 liter milen hur jag än körde :) Dock så är det ju en BMW, och det gillar inte våra svenska försäkringsbolag. Så räkna med en högre premie än för motsvarande bil av annat märke. Personligen så tycker jag att en 318 med M40 motor är ett bättre val än en samtida 320, vridstarkare motor än 320:s M20 som är stendöd under 4000 rpm, samt i stort sett identiska prestanda. Dessutom mycket billigare i drift. Trimningen är det dock värre med, det finns inga direkt vettiga alternativ som inte kostar väldigt mycket pengar eller som bli väldigt besíktningsovänligt (turbo...). ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
Calle_e30 |
Tack greenberg... Ingen mer som har nåt att skriva? Vill gärna ha så mycket fakta o tips som möjligt! Letar E30 =) |
|
318 E30 är en mycket rolig bil som jag personligen tycker mycket om, den är riktigt rolig när det svänger och har regnat eller snöat:-). Hyggligt billig i försäkring vissa bolag och bra ekonomi att driva. Tillförlitligheten i motorerna är mycket bra om man ser efter toppen bara. Jag hadde inte mycket problem med min under det året jag körde den,(åkte på att byta LMM Och tändspole). Akta rost i trösklar och runt bakaxelinfästning. Bromsarna bak kan ha en tendens att få dåliga bromsvärden men det hålls på plats med lite inspererad körning så dem hålls "Aktiva". Visst det är inget under av komfort och definitivt ingen 7-serie, men helt ok ävan på långkörning. Vill du veta mer så är det bara att säga till. |
|
Calle_e30 |
Tjena! Det passar ju bra att den är rolig på snö, för jag håller ju till i Arjeplog under läsåren! Nej, komfort räknar jag inte att få ut så mycket av, för det blir väl även ett väghållningskit för lite extra nöje i kurvor! Tack igen, och jag tycker det är roligt när folk skriver vad de tycker! Letar E30 =) |
|
Körde 318 med m40 i 2 ½ år och var mycket nöjd med den. Svaga punkten i motorn är topplocket och kamremmen. Går motorn jämnt och inte tickar alltför oroväckande, så har du en mycket trevlig bil. Många klagar på komforten i E30, men jag håller inte med. Gjorde dagsetapper på över 70 mil med min flera gånger, och det var 70 sköna mil. Folk måste vara bortskämda... Stolarna är iaf mycket bra. Det du ska se upp med är som sagt topplocket i första hand. Även om kammen är bytt så betyder det inte att allt är ok. Om bilen gått med sliten kam länge, eller om arbetet är slarvigt utfört, kan toppen tagit skada. Men det där hör du ganska kvickt när du lyssnar på motorn. Kolla även efter läckage från tanken för det är dyrt och krångligt att åtgärda. Annars är det väl det vanliga på så gamla bilar med rost och slitdelar osv. Lycka till! |
|
|
tycker det e en mycket trevlig "brukis". hör runt om försäkringar. ta nu inte typ Folksam av ren vana, du blir fett blåst. hehe, det gnälls om komfort. jag gjorde Jugoslavien och tillbaka med min, inga problems. blev lite varm i köer på autobahn, men det är väl ett standard-problem. en lätt/normal sänkning gör bilen riktigt trevlig. som många sagt, byt kamrem bara för säkerhets skull. roligare att köra än att stå å renovera toppen, kolvarna klarar sig bra, dock får du byta några ventiler samt plana toppen. kammen va ju ny så knack bör du inte stöta på. trim, njae...en vassare kam funkar. det är väl det som finns svart på vitt att det funkar. turbo funkar säkert, bara att du får plocka ner vid bes. Lycka till. |
|
|
Har kört M40 en hel del Länk , motorn var så trevlig att jag köpte en till nu Länk. Till min förvåning, bägge mina var/är import och de tystaste M40:na jag hört, tyskarna måste vara noga med oljan, många svenskar verkar snåla med oljebytena (har beskådat M40 sv-såld i 13000 mil som lät som en Zinger (symaskin) i Roskildes P.A.) Min förra var grymt tålig motorm jag hade aldrig problem med den, och jag gillade den skarpt, kan tillägga att 2 M20 topppackningar/krökta ventiler mm. lyckades jag bränna sönder i mina yngre år med 75% av gaspådraget jämfört med M40:n, tyckte att den pallade mer -sånt kan bero på 100 saker till visserligen. Passa dig på vintern bara, E30 är lurig vagn, rolig men lurig. Byt rem Länk o v-pump direkt, olja var 500:e mil, sen har du en ball motor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.