|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
|
Vad har de modellerna du nämnde för originaleffekter då? Finns det E34:or med A10-motor? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fy fan, hur lyckades du skaffa ett sånt intyg? *beundrande* Tala nu om din hemlighet för mig... =) Man kan ju modifiera regeln på ett bra sätt istället... Tillåt orginaleffekt + 20% hur du än skaffar dem skulle vara det mest vettiga enligt mig. =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Alpina B6 2,8 har 210 hk... BMW 635CSi har 208 hk... Vet inte definitivt om det finns E34 535 utan katalysator, men det finns i alla fall dylika bilar av -88 års modell med 211 hk. Orginaleffekten är ju som sagt 250-300 hk... 208,4*1,2=250,08 -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jag har en god vän på BMW... Det är inte svårare än så! Lägg det som ett förslag till Vägverket vet jag. Så har ju dom killarna något att garva åt på fikarasten den dagen också! :) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hmm... Så om jag blir din vän så kanske din vän kan fixa ett sådant intyg åt mig, om det även ligger lite bonus i ett omärkt kuvert? =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jaha du, så du tror dessutom att du kan räkna med att få använda den lägre effekten för din motor? Du är i alla fall en sann optimist! Står det 300hk som maxeffekt för motorn så är det den effekten som gäller, inte en ev. lägre effekt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Utan optimism kommer man inte långt... Annars borde det inte vara omöjligt att skaffa intyg från Alpina som säger att orginaleffekten är 250 om jag tar bort det ställbara laddtrycket. Men som sagt, det riktiga projektet rör sig ju om en helt annan bil... Så egentligen spelar det ingen större roll. Ville utforska möjligheterna lite... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Nej. Ett villkor för att han ska skriva ett intyg till mig är att jag använder det själv. Kommer det fram att han skriver sådana intyg sitter nog hans anställning löst! Dessutom tar han inte emot "bonusar", och definitivt inte från sina vänner! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Klart man ska utforska sina möjligheter. Nu ska jag hursomhelst gå och lägga mig. Du får fundera vidare och återkomma om du har fler frågor. Lycka till med dina projekt så länge... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej, alltid värt att fråga... Får väl försöka skaffa mig någon kompis på BMW då... =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Tackar så mycket för den tid du lagt ned på att besvara mina frågor! =) -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jag har snackat med Naturvårdsverket om dispens... Det vi kom fram till är att man kan ansöka om dispens, men de avslår kategoriskt alla ansökningar eftersom det är deras policy, och de inte har kompetens eller ekonomiska medel för att bedöma enskilda fall. Han sade också att avgascertifiering är en möjlighet som endast står öppen för bilfabrikanter... Kanske man borde kolla upp om det stämmer, eftersom att det låter otroligt. Slutligen sa han att det enklaste vore att registreringsbesiktiga ett amatörbyggt fordon. Men om jag förstått det hela rätt, så kan man inte längre registreringsbesiktiga ett amatörbyggt fordon... I alla fall så verkade det på honom, som att ett fordon med modifierad motor skall kunna registreras som amatörbyggt fordon. Detta kanske du vet mer om... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Nu har jag även snackat lite med Svensk Bilprovnings tekniska avdelning, och där fått bekräftat att ökningsgränserna gällande effekt och vridmoment gäller även vid motorbyte enligt undantaget A. Då finns det alltså en möjlighet: Alpina B6 3,5 utan Katalysator 261 hk + 20 % = 313 hk 346 Nm + 10 % = 380 Nm Det som det hela faller på är ju då vridmomentet, eftersom detta orginal i Alpina-motorn ligger på 462 Nm. Men hur upptäcker de att vridmomentet är för stort, vid en eventuell registreringsbesiktning? Som jag har förstått det så utför de inga effekt-/vridmomentsprov vid en sådan... Då kanske inte det projektet är omöjligt ändå... Och jag skall ju tydligen slippa avgascertifieringen och allt sådan där... Det enda jag behöver göra är ju att genomgå en jämförande undersökning och sedan registreringsbesiktiga bilen... Korrekt? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Vem pratade du med på tekniska? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Pratade nyss med en kompis som jobbar på tekniska, han var faktiskt inte helt säker på detta. Han ville kolla upp det för säkerhets skull. Vi pratade lite allmänt om det, och jag gav ett exempel som beskriver orimligheten i att regeln skulle vara som du säger. Då skulle man alltså kunna byta motor i en bil som original har 200hk till en som har 240hk (med stöd av regeln att man får öka motoreffekten 20% vid motorbyte). Sen har du en bil registrerad med 240hk motoreffekt. I detta skede får du alltså öka din motoreffekt med 20% utan att genomföra en registreringsbesiktning (enligt samma regel), nu har du helt lagligt 288hk i samma bil. Den verkliga effektökningen är då 44% om jag inte räknar helt fel. Sen kan man gå vidare om man vill, det finns inget som hindrar att du byter motor i denna bil, då får du höja de registrerade 240 hästarna med 20% till 288 hästar. När du sen har den effekten angiven i registreringsbeviset får du öka den ytterligare 20% utan att göra någon registreringsbesiktning, då har man 346hk helt lagligt. Nu är den verkliga effektökningen 73%. Osv, osv... Det låter inte rimligt i mina öron! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Enligt snubben jag pratade med så var det ju orginaleffekten +20% och orginalvridmoment +10%... Efter att du redan gjort den saken en gång är ju inte bilen längre orginal, även om den är registrerad med den nya effekten etc. Orginal är den ju bara i ett visst skick, och allt som avviker från orginal försätter den ju ur orginalskick. Vet inte vad snubben hette... Dels presenterade han sig bara med förnamnet, dels hörde jag inte vad han sade. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
En tråd som är nästan ett år gammal men den är fortfarande intressant. Hur förhåller det sig på nyare bilar ? Kan man fortfarande öka effekten med +20 respektive +10% utan några intyg från generalagenten ? Så som jag tolkar det som har skrivits tidigare så kan man höja effekten ännu mer om man kan få generalagenten till att ta fram ett intyg på att detta är ok, rätt eller fel ? Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros: Ja, reglerna om effektökning är desamma. I princip räcker det med ett intyg från t.ex. generalagenten för en viss bil eller en viss modell... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack Jesperado. Den största anledningen till att jag blev konfunderad var en tråd för en vecka sen eller så där slustasten var att man inte fick chippa bilar. Denna tråden för att vara mer precis. Länk Detta skrev du i den tråden, "Problemet är inte effektöknigen, utan den påverkan det har på miljön. Enligt lag får man inte förändra motorn från sitt avgascertifierade utförande, och det gör man genom att byta motorns styrprogram. Oavsett om avgasutsläppen blir bättre eller sämre har man gjort en otillåten ändring..." Hur ökar jag effekten med 20% utan att påverka motorns avgascertifiering eller ett intyg från generalagenten ? Eller det gör man kanske inte helt enkelt ? Mycket tacksam för ett svar. Min 528i Touring Länk |
|
|
Regeln säger att det är tillåtet att öka effekten i originalmotorn med 20% utan att registrera om bilen. Hur man sen ska gå till väga för att uppnå detta utan att påtagligt ändra motorn ur emissionssynpunkt är inte jag rätt person att svara på. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.